envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement





Sprawność pomp ciepła. Część 2. Etykiety efektywności energetycznej

Odwiedzając sklepy ze sprzętem AGD od końca lat 90 ubiegłego wieku mogliśmy się spotkać z kolorowymi etykietami informującymi o tym, jak sprawne i efektywne jest urządzenie, którego etykieta dotyczyła. Od września 2015 podobne etykiety pojawiły się także dla urządzeń grzewczych i ich głównym zadaniem było pokazanie klasy efektywności energetycznej urządzeń.

Więcej…
Sprawność pomp ciepła Część 1. Co trzeba wiedzieć


Sprawność pomp ciepła zdecydowała o ich karierze jako oszczędnych źródeł ciepła. Jednak czy właśnie o sprawności możemy mówić w kontekście procesów zachodzących w pompach ciepła? Dlaczego obecnie[...]

Więcej…

Pompy ciepła na propan (R290) – wymagania producentów dotyczące montażu, uruchomienia i serwisowania urządzeń


Producenci pomp ciepła przeznaczonych do ogrzewania (ew. chłodzenia) budynków i przygotowania ciepłej wody użytkowej coraz częściej wprowadzają do swojej oferty pompy ciepła wykorzystujące natura[...]

Więcej…

Kierunek na przyjazne środowisku czynniki chłodnicze. Przegląd pomp ciepła


Trudno dziś sobie wyobrazić nasze życie bez czy klimatyzatorów, a już niebawem standardem w wielu domach będą także pompy ciepła. Większość tych urządzeń funkcjonuje w oparciu o lewobieżny obieg [...]

Więcej…




Systemy hybrydowe jako odpowiedź na potrzebę transformacji energetycznej

Jako odpowiedzialny producent działający w branży grzewczej wiemy, że stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych jest procesem nieuniknionym i dodatkowo ściśle i coraz bardziej restrykcyjnie regulowanym przepisami unijnymi dotyczącymi energochłonności i emisyjności budynków, ale najważniejsze, żeby został on przeprowadzony w sposób zrównoważony i zapewniający bezpieczeństwo energetyczne odbiorcom. Równie ważne jest przejście do miksu energetycznego, który pozwoli uniknąć monopolu jednej technologii. Taki monopol mogłoby spowodować m.in. zaburzenia w dostawach wybranych urządzeń i problemy w zapewnieniu dostatecznej ilości nośników energii do ich zasilania.

Więcej…
Sprawdzone rozwiązania Taconova w obszarze równoważenia hydraulicznego. Większa wydajność systemów grzewczych w okresie zimowym


Ze względu na rosnące koszty energii, optymalizacja jej zużycia w budynkach staje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Skutecznym rozwiązaniem, poprawiającym wydajność systemów grzewczych n[...]

Więcej…

Instalacje ogrzewcze. Część I – zarys wstępu do podstaw. Definiowanie danych ogólnych w programie Sankom Audytor SET 7.2, część I


Rozpoczynamy cykl poświęcony projektowaniu instalacji HVAC. Prezentować będziemy zagadnienia teoretyczne, ale także praktyczne aspekty ich realizacji. Analizy prezentować będziemy na znanych i po[...]

Więcej…

Kotły kondensacyjne H2 ready


Rynek kotłów kondensacyjnych wciąż zmierza w kierunku maksymalnej redukcji śladu węglowego – w związku z zieloną transformacją oraz coraz większą świadomością inwestorów. Jednym ze sposobów na do[...]

Więcej…




Rozwiązania„Plug & Play” – nieodłączne wsparcie w kolejnych etapach tzw. cyklu życia instalacji

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że Plug & Play to metoda podłączania urządzeń bez dodatkowych ustawień i instalacji. Urządzenia typu Plug & Play uruchamia się natychmiast po podłączeniu, względnie po bardzo prostej konfiguracji/ustawieniu, które nie wymaga fachowej wiedzy. To wyjątkowa zaleta. Nic więc dziwnego, że branża HVAC już dawno rozpoznała korzyści związane z Plug & Play, obserwowane również w innych dziedzinach. Mowa tutaj nie tylko o sterowaniu, ale i o wszystkich podłączeniach. Coraz bardziej zaawansowane technicznie rozwiązania HVAC, a przy tym coraz trudniejszy, ewentualnie ograniczony dostęp do wykwalifikowanych techników bardzo sprzyjają trendowi Plug & Play.

Więcej…
Projektowanie kurtyn powietrznych w budynkach użyteczności publicznej


Kurtyny powietrzne to od dawna znane i powszechnie stosowane urządzenia służące do odgrodzenia strumieniem powietrza środowiska wewnętrznego od zewnętrznego. Struga powietrza o dużym impulsie, tw[...]

Więcej…

Komfortowe i czyste powietrze wewnętrzne – jak je zapewnić?


Wysokie ryzyko zakażenia się koronawirusem beta SARS-CoV-2 spowodowało, że w wielu krajach rozgorzały dyskusje na temat sposobów walki z rozprzestrzenianiem się patogenów w pomieszczeniach i w ty[...]

Więcej…

Airzone od THERMOSILESIA


Airzone, nowość w ofercie THERMOSILESIA, to innowacyjne rozwiązanie usprawniające pracę klimatyzacji kanałowej. System inteligentnego zarządzania wielostrefowego Airzone zapewnia niezależną dystr[...]

Więcej…

Zawory kątowe – przegląd oferty rynkowej

W naszym krótkim przeglądzie przyjrzymy się ofercie rynkowej zaworów kątowych. Przeanalizujemy także ich parametry pod kątem cech użytkowych i przeznaczenia produktów.

Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie, dlaczego zawory kątowe nazywają się akurat tak – czemu kątowe? Wynika to z ich geometrii, wlot jest pod kątem prostym do wylotu. No dobrze, ale przecież niektóre inne zawory, np. termostatyczne zawory grzejnikowe, kurki kulowe do rozdzielaczy itp. także mogą mieć figurę kątową, a takie ich wersje wcale nie są nazywane kątowymi.

Więcej…
Uzdatnianie wody pitnej – dobór rozwiązań


O wodzie pitnej możemy mówić w różnych kontekstach, bo w końcu co oznacza, że jest ona pitna? Czy woda z ujęcia głębinowego jest pitna? Czy woda z ujęcia powierzchniowego jest pitna? Czy deszczów[...]

Więcej…

Bezpieczne i ekonomiczne korzystanie z wody w szpitalach. Co oferują nowoczesne technologie?


Szpitale to bardzo wymagające obiekty, jeśli chodzi o zaopatrzenie w. Stosuje się ją tu m.in. do celów spożywczych, w tym – zaopatrzenia szpitalnej kuchni, higieny osobistej personelu i pacjentów[...]

Więcej…

Zawory zwrotne antyskażeniowe w praktyce


W artykule omówiłem tematykę urządzeń zabezpieczających przed wtórnym skażeniem wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, skupiając się przede wszystkim na zaworach zwrotnych antyskażeniowych, [...]

Więcej…

25 lipca ub.r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił na swojej stronie internetowej program o dofi nansowaniu w ramach priorytetów pt. „1.4. Dofi nansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”. W tym artykule wyjaśnimy niektóre, nie do końca dla wszystkich jasne, zapisy programowe.

69

Na forum publicznym Program prezentował wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski. Do dnia dzisiejszego ukazały się najróżniejsze komentarze prasowe, wywiady i szkolenia w kilku województwach polegające na prezentacji tego programu. Stąd skupiam się na wyjaśnieniu zapisów programowych po moich ustaleniach zarówno z Ministerstwem Środowiska, jak i NFOŚiGW. Biorąc pod uwagę uzasadnienia do programu oraz niewątpliwie właściwe umotywowanie, polegające na konieczności sprostania przez Polskę wymaganiom europejskim dot. gospodarki ściekowej, jawiła się bardzo pilna potrzeba właśnie takiego podejścia. Sądzę, że mimo jednoznacznego zapewnienia NFOŚiGW, że program z rozmysłem został napisany w języku niespecjalistycznym w celu dotarcia do odbiorcy o małej znajomości języka prawniczego i znajomości inżynierii środowiska, dojdzie do kolejnych skomplikowanych procesów odwoławczych w trakcie procedur przetargowych. Gminy jak i Krajowa Izba Odwoławcza (pierwszy organ po sporze dot. trybu przetargów) będą stosowały nadinterpretację daleką od techniczno inżynieryjnego aspektu tego bardzo istotnego programu. Stąd na etapie przygotowania SIWZ warto zadawać szczegółowe pytania. Niestety, procedura odwoławcza KIO, często daleka od jednoznacznego stosowania prawa i procedur europejskich, powoduje możliwość odwołania się wyłącznie do sądu. To powoduje, że gminy najpierw muszą zapłacić olbrzymie wpisowe, a potem czekać (nie wiadomo ile) na wyrok, który wydają sędziowie stosując nasze niespójne prawo, co może powodować kolejne błędy proceduralne. To jest główna przyczyna unikania przez gminy sądów, bo warunki uzyskania dotacji i dofinansowania na preferencyjnych warunkach nakładają również nieprzekraczalne terminy realizacji. W moim przekonaniu ta sytuacja proceduralna jest chora i winna zostać zmodyfikowana, bo dalej będą budowane pseudooczyszczalnie bez jakichkolwiek świadectw jakości.

Wg NFOŚiGW z chwilą podpisania Traktatu Akcesyjnego określającego warunki uzyskania członkostwa w UE działania strony polskiej w zakresie ochrony stanu wód powierzchniowych i podziemnych skupione były na budowie systemów kanalizacyjnych. Obszary te to aglomeracje, gdzie zaludnienie i/lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych. Jak pokazała praktyka, powierzenie urzędnikom, a nie inżynierom sanitarnym, wyznaczenie tych aglomeracji spowodowało olbrzymie ilości błędów w planowaniu kanalizacji. Przedostatnia, trzecia już z kolei aktualizacja KPOŚK z 2009 roku (w rzeczywistości wykonana w 2010 roku) pokazuje, że na ponad 1300 wyznaczonych aglomeracji (na ponad 2400 gmin) aż ponad 500 jest całkowicie błędnie wyznaczonych. Do tego, mimo oczywistych zapisów w Dyrektywie ściekowej, nie chciano przyjąć do wiadomości, że nie wolno oddzielnie postrzegać problemów pojedynczych systemów oczyszczania ścieków i całej gospodarki dowożenia ścieków ze starych szamb. Problem ten dostrzegł jednak NIK w trakcie kontroli w gminach wykonania KPOŚK oraz opisano to w równoległej prognozie oddziaływania KPOŚK. Te dwa opracowania uświadomiły niebezpieczeństwo niewypełnienia przez Polskę zobowiązań ściekowych wobec Unii Europejskiej. Przecież 31 grudnia 2015 roku upływa termin, w którym wynegocjowane warunki (określone w Dyrektywie ściekowej 91/271 dotyczące oczyszczania ścieków), mają zostać wypełnione dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000. Równoważna liczba mieszkańców (RLM) jest to umowny wskaźnik zanieczyszczeń organicznych przypadający na jednego mieszkańca i dobę służący do wspólnego bilansowania ładunku zanieczyszczeń ścieków bytowo-gospodarczych i ścieków przemysłowych. Ścieki bytowo-gospodarcze powstające w każdym gospodarstwie powinny być oczyszczane także w aglomeracjach liczących mniej niż 2000 RLM oraz w obszarach zabudowanych, niestanowiących aglomeracji w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej, ponieważ powstające tam ścieki w znaczący sposób wpływają na stan środowiska naturalnego, w tym w szczególności na czystość wód powierzchniowych i podziemnych.

Jednym z powodów braku należytego zainteresowania gmin KPOŚK, były niespójne definicje przyłączy i... finansowe zasady ich wykonania. W teorii jest obowiązek podłączenia do kanalizacji, a w praktyce 30% i więcej unika tego podłączenia. Główną przyczyną są finanse, a raczej ich brak. Przecież 30 m.b. przyłącza ze studzienką to jest średnio 10 000 zł! Można domniemywać, że wobec wzrostu liczby osób obsługiwanych kanalizacją na terenach wiejskich (w ciągu ostatnich 10 lat o ok. 12%), liczba osób unikających podłączenia sięgnie ok. 4%, co daje łącznie ok. 560 000- -600 000 osób i ok. 150 000 szt. potrzebnych jeszcze przyłączy. Nie można wierzyć, że w najbliższych 5 latach sytuacja ta bez mechanizmów dodatkowych uległaby zmianie. Stąd ogłoszony program, w przypadku podłączeń, rozwiąże problem ok. 10% rzeczywistych potrzeb inwestycji już wykonanych. W zasadzie sprawa dotyczy najuboższej części mieszkańców, których rzeczywiście nie stać na wyłożenie kwot inwestycyjnych.
Z drugiej strony orientacyjnie ponad 1100 gmin nie ma wyznaczonych aglomeracji. Jest to ponad 10 mln mieszkańców! Ale oczywiście aglomeracje też nie obejmują wszystkich mieszkańców na terenie danej gminy. Po odliczeniu nawet połowy mieszkańców, którzy mogą być obsługiwani przez oczyszczalnie o przepustowości od 10 do 200 m3/dobę, pozostanie ok. 5 mln osób bez dostępu do kanalizacji. To potencjalnie 1,25 mln pojedynczych systemów (oczyszczalni do 50 OLM). Nawet każda gmina o bardzo dużej sieci kanalizacyjnej, posiada 100-400 gospodarstw poza zasięgiem sieci.
To też jest średnio ok. 200 oczyszczalni i ok. 300 tys. potencjalnych pojedynczych systemów w skali kraju. Razem stanowi to ponad 1,5 mln systemów patrząc optymistycznie. Prawdopodobnie ta liczba będzie bliżej 2 mln, ale to już pozostawiam statystykom. To jest prawdopodobna skala problemu, z którą NFOŚiGW poprzez omawiany problem stara się COŚ zrobić. To COŚ dotyczy tylko 11 000 oczyszczalni, tj. ok. 0,5% problemu i 20 700 przyłączy, tj ok. 10% potrzebnych przyłączy. Jednak zawsze COŚ! Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, NFOŚiGW podejmuje działania, dzięki którym liczba mieszkańców korzystających z istniejącej lub będącej w budowie sieci kanalizacyjnej wzrośnie o ok. 100 000 osób, a na obszarach, na których usługa odprowadzania ścieków bytowogospodarczych do zbiorczego systemu kanalizacyjnego jest niedostępna, ścieki oczyszczane będą indywidualnie w miejscu ich powstawania dla ok. 50 000 osób.
Należy z dużym szacunkiem podchodzić do tych inicjatyw NFOŚiGW. W trakcie konferencji prasowej POLEKO 2011 minister Stanisław Gawłowski deklarował, że kwota wymieniona w programie na pewno ulegnie istotnemu zwiększeniu.

...pełna wersja artykułu w PI 4/12


 

pi