envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











 

 

     Staraniem Stowarzyszenia Producentów i Im - p orterów Urządzeń Grzewczych (SPiUG) został opracowany raport związany szeroko z obecnością branży grzewczo-instalacyjnej (G-I) w Internecie. Dlaczego w badaniu uwzględniono dane dla Internetu? Celem badań było dostarczenie wiedzy na temat rzeczywistych potrzeb informacyjnych w zakresie branży G-I, co można wykorzystać np. w planowaniu działań marketingowo- sprzedażowych.

 

     W badaniu uwzględniono statystyki z wyszukiwarki Google.pl, ale wyniki można uznać za w pełni reprezentatywne dla całego polskiego Internetu. Według danych z ranking.pl, wyszukiwarka Google.pl generuje 98% ruchu na stronach internetowych. Uśrednienie statystyk dla całego 2012 roku pozwala uzyskać dokładne poziomy zainteresowania, niezależnie od okresowych wahań w ciągu roku.

 

 

Podstawowa statystyka – potencjał zainteresowania grupami produktów branży G-I

 

     Na podstawie 1160 typów zapytań (np. kotły co, piece gazowe, system solarny, pompy ciepła wodawoda itd.), można ocenić potencjał zainteresowania poszczególnymi grupami produktów w okresie 12 miesięcy (rys. 1). Największe zainteresowanie wzbudzają kotły grzewcze (45% ogółu zapytań), a także kominki i grzejniki. Urządzenia z grupy OZE stanowią około 27% udziału wszystkich zapytań – poza kolektorami słonecznymi i pompami ciepła (12 i 8% zapytań), około 7% zapytań dotyczy kotłów na biomasę (drewno, zboże).

 

 

2013-05-54-1

1. Sumaryczna statystyka zainteresowania podstawowymi grupami produktów (analiza 1160 typów zapytań, Google.pl, wartości uśrednione dla roku 2012)

 

 

Jakie rodzaje kotłów grzewczych wzbudzają największe potrzeby informacyjne?

 

     Z uwzględnieniem zapytań typu „piece” zarejestrowano 256 rodzajów zapytań. 79% z nich w 2012 r, miało charakter powiązany z rodzajem paliwa. Najwięcej zapytań (40%) dotyczyło kotłów gazowych (rys. 2). Wśród zapytań „INNE” najwięcej dotyczyło kotłów opalanych olejem zużytym.

 

     Widoczna jest tutaj rozbieżność pomiędzy zainteresowaniem danymi typami kotłów a ich sprzedażą na rynku polskim. Można szacować, że udział potrzeb informacyjnych dla kotłów gazowych jest około 2-krotnie wyższy, niż ich faktyczny udział w rynku sprzedaży kotłów w Polsce. Z kolei odwrotna zależność występuje dla kotłów węglowych, gdzie zainteresowanie można szacować na około 1,5-krotnie niższe od faktycznego ich udziału w rynku kotłów sprzedawanych w Polsce.

 

 

2013-05-54-2

2. Statystyka zainteresowania kotłami grzewczymi według rodzaju paliwa (Google.pl, wartości uśrednione dla roku 2012) 

 

 

Jakie rodzaje pomp ciepła wzbudzają największe potrzeby informacyjne?

 

     Zarejestrowano 29 typów zapytań. Największy udział (72%) mają zapytania o pompy ciepła typu powietrze-woda (rys. 3), a dodatkowo 14% stricte dotyczy pomp ciepła przeznaczonych do podgrzewania c.w.u.

 

 

2013-05-54-3

3. Statystyka zainteresowania pompami ciepła według typów (Google.pl, wartości uśrednione dla roku 2012)

 

 

 

Jakie rodzaje kolektorów słonecznych wzbudzają największe potrzeby informacyjne?

 

     Zarejestrowano 12 typów zapytań. Ogółem jedynie 14% zapytań z tej grupy produktów jest powiązana z ich rodzajem. Wśród tych zapytań, większa część (74%) dotyczy kolektorów próżniowych.

 

     W przypadku kolektorów słonecznych można mówić o znacznej rozbieżności między charakterem zainteresowania a rynkiem sprzedaży. Według ostatnich danych z roku 2011 organizacji ESTIF (estif.org), udział kolektorów próżniowych w polskim rynku należy do jednego z najwyższych w Europie i przekracza 26%. Tymczasem w zainteresowaniu w Internecie analogiczna wartość wynosi 74%. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że wysokie zainteresowanie kolektorami próżniowymi nie przekłada się na ich sprzedaż.

 

 

Jakie rodzaje grzejników wzbudzają największe potrzeby informacyjne?

 

Zarejestrowano 179 typów zapytań. Ogółem 59% zapytań dla tej kategorii produktu jest powiązana z ich rodzajem. Najwięcej z tych zapytań występuje dla grzejników aluminiowych, łazienkowych oraz elektrycznych (rys. 4).

 

 

2013-05-55-1

4. Statystyka zainteresowania grzejnikami według typów (Google.pl, wartości uśrednione dla roku 2012)

 

 

Charakter zainteresowania w poszczególnych segmentach produktów

 

     Nowe technologie, za jakie można uznać kolektory słoneczne i pompy ciepła, budzą więcej pytań o ceny zakupu (dla pomp ciepła aż 44%), a także o opinie (do 11%). Znaczna jest także liczba zapytań o dostawców/wykonawców, szczególnie dla kolektorów słonecznych (24% zapytań). Produkty „tradycyjne”, jak kotły czy grzejniki rodzą pytania przede wszystkim związane z ich typami (co zostało omówione na rys. 2 i rys. 4).

 

     Branża grzewczo-instalacyjna, jak wskazuje raport SPiUG jest silnie obecna w Internecie. Jest to naturalne, gdyż uważa się, że „im trudniejszą jest decyzja, tym większą rolę będzie odgrywał Internet”. Nowe technologie budzą więcej pytań, wobec czego ich dostawcy mają szansę wykorzystać ten fakt dla pozyskiwania przyszłych Klientów.

 

2013-05-55-2

5. Statystyka charakteru zainteresowania w poszczególnych grupach produktów (Google.pl, wartości uśrednione dla roku 2012)

 

 

Opracowanie redakcji na podstawie materiału SPIUG

 


 

pi