envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement





Sprawność pomp ciepła. Część 2. Etykiety efektywności energetycznej

Odwiedzając sklepy ze sprzętem AGD od końca lat 90 ubiegłego wieku mogliśmy się spotkać z kolorowymi etykietami informującymi o tym, jak sprawne i efektywne jest urządzenie, którego etykieta dotyczyła. Od września 2015 podobne etykiety pojawiły się także dla urządzeń grzewczych i ich głównym zadaniem było pokazanie klasy efektywności energetycznej urządzeń.

Więcej…
Sprawność pomp ciepła Część 1. Co trzeba wiedzieć


Sprawność pomp ciepła zdecydowała o ich karierze jako oszczędnych źródeł ciepła. Jednak czy właśnie o sprawności możemy mówić w kontekście procesów zachodzących w pompach ciepła? Dlaczego obecnie[...]

Więcej…

Pompy ciepła na propan (R290) – wymagania producentów dotyczące montażu, uruchomienia i serwisowania urządzeń


Producenci pomp ciepła przeznaczonych do ogrzewania (ew. chłodzenia) budynków i przygotowania ciepłej wody użytkowej coraz częściej wprowadzają do swojej oferty pompy ciepła wykorzystujące natura[...]

Więcej…

Kierunek na przyjazne środowisku czynniki chłodnicze. Przegląd pomp ciepła


Trudno dziś sobie wyobrazić nasze życie bez czy klimatyzatorów, a już niebawem standardem w wielu domach będą także pompy ciepła. Większość tych urządzeń funkcjonuje w oparciu o lewobieżny obieg [...]

Więcej…




Systemy hybrydowe jako odpowiedź na potrzebę transformacji energetycznej

Jako odpowiedzialny producent działający w branży grzewczej wiemy, że stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych jest procesem nieuniknionym i dodatkowo ściśle i coraz bardziej restrykcyjnie regulowanym przepisami unijnymi dotyczącymi energochłonności i emisyjności budynków, ale najważniejsze, żeby został on przeprowadzony w sposób zrównoważony i zapewniający bezpieczeństwo energetyczne odbiorcom. Równie ważne jest przejście do miksu energetycznego, który pozwoli uniknąć monopolu jednej technologii. Taki monopol mogłoby spowodować m.in. zaburzenia w dostawach wybranych urządzeń i problemy w zapewnieniu dostatecznej ilości nośników energii do ich zasilania.

Więcej…
Sprawdzone rozwiązania Taconova w obszarze równoważenia hydraulicznego. Większa wydajność systemów grzewczych w okresie zimowym


Ze względu na rosnące koszty energii, optymalizacja jej zużycia w budynkach staje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Skutecznym rozwiązaniem, poprawiającym wydajność systemów grzewczych n[...]

Więcej…

Instalacje ogrzewcze. Część I – zarys wstępu do podstaw. Definiowanie danych ogólnych w programie Sankom Audytor SET 7.2, część I


Rozpoczynamy cykl poświęcony projektowaniu instalacji HVAC. Prezentować będziemy zagadnienia teoretyczne, ale także praktyczne aspekty ich realizacji. Analizy prezentować będziemy na znanych i po[...]

Więcej…

Kotły kondensacyjne H2 ready


Rynek kotłów kondensacyjnych wciąż zmierza w kierunku maksymalnej redukcji śladu węglowego – w związku z zieloną transformacją oraz coraz większą świadomością inwestorów. Jednym ze sposobów na do[...]

Więcej…




Rozwiązania„Plug & Play” – nieodłączne wsparcie w kolejnych etapach tzw. cyklu życia instalacji

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że Plug & Play to metoda podłączania urządzeń bez dodatkowych ustawień i instalacji. Urządzenia typu Plug & Play uruchamia się natychmiast po podłączeniu, względnie po bardzo prostej konfiguracji/ustawieniu, które nie wymaga fachowej wiedzy. To wyjątkowa zaleta. Nic więc dziwnego, że branża HVAC już dawno rozpoznała korzyści związane z Plug & Play, obserwowane również w innych dziedzinach. Mowa tutaj nie tylko o sterowaniu, ale i o wszystkich podłączeniach. Coraz bardziej zaawansowane technicznie rozwiązania HVAC, a przy tym coraz trudniejszy, ewentualnie ograniczony dostęp do wykwalifikowanych techników bardzo sprzyjają trendowi Plug & Play.

Więcej…
Projektowanie kurtyn powietrznych w budynkach użyteczności publicznej


Kurtyny powietrzne to od dawna znane i powszechnie stosowane urządzenia służące do odgrodzenia strumieniem powietrza środowiska wewnętrznego od zewnętrznego. Struga powietrza o dużym impulsie, tw[...]

Więcej…

Komfortowe i czyste powietrze wewnętrzne – jak je zapewnić?


Wysokie ryzyko zakażenia się koronawirusem beta SARS-CoV-2 spowodowało, że w wielu krajach rozgorzały dyskusje na temat sposobów walki z rozprzestrzenianiem się patogenów w pomieszczeniach i w ty[...]

Więcej…

Airzone od THERMOSILESIA


Airzone, nowość w ofercie THERMOSILESIA, to innowacyjne rozwiązanie usprawniające pracę klimatyzacji kanałowej. System inteligentnego zarządzania wielostrefowego Airzone zapewnia niezależną dystr[...]

Więcej…

Zawory kątowe – przegląd oferty rynkowej

W naszym krótkim przeglądzie przyjrzymy się ofercie rynkowej zaworów kątowych. Przeanalizujemy także ich parametry pod kątem cech użytkowych i przeznaczenia produktów.

Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie, dlaczego zawory kątowe nazywają się akurat tak – czemu kątowe? Wynika to z ich geometrii, wlot jest pod kątem prostym do wylotu. No dobrze, ale przecież niektóre inne zawory, np. termostatyczne zawory grzejnikowe, kurki kulowe do rozdzielaczy itp. także mogą mieć figurę kątową, a takie ich wersje wcale nie są nazywane kątowymi.

Więcej…
Uzdatnianie wody pitnej – dobór rozwiązań


O wodzie pitnej możemy mówić w różnych kontekstach, bo w końcu co oznacza, że jest ona pitna? Czy woda z ujęcia głębinowego jest pitna? Czy woda z ujęcia powierzchniowego jest pitna? Czy deszczów[...]

Więcej…

Bezpieczne i ekonomiczne korzystanie z wody w szpitalach. Co oferują nowoczesne technologie?


Szpitale to bardzo wymagające obiekty, jeśli chodzi o zaopatrzenie w. Stosuje się ją tu m.in. do celów spożywczych, w tym – zaopatrzenia szpitalnej kuchni, higieny osobistej personelu i pacjentów[...]

Więcej…

Zawory zwrotne antyskażeniowe w praktyce


W artykule omówiłem tematykę urządzeń zabezpieczających przed wtórnym skażeniem wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, skupiając się przede wszystkim na zaworach zwrotnych antyskażeniowych, [...]

Więcej…

sotralentz fabryka2Artykuł jest próbą określenia skali problemu, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć w związku z użytkowaniem szybko rosnącej liczby przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ) w Polsce. Realizacja takich inwestycji to zaledwie wstęp do niezwykle ważnego, a wciąż niedocenianego zagadnienia, jakim jest profesjonalna kontrola i serwisowanie pracujących oczyszczalni.

 

Rynek funkcjonujących POŚ w Polsce

W Polsce przydomowe oczyszczalnie ścieków są montowane od lat 90. XX wieku. Dynamiczny rozwój tych systemów w naszym kraju jest bezpośrednio związany z rozpoczęciem finansowania ich projektów i budowy: najpierw przez NFOŚiGW i WFOŚiGW, później przez urzędy marszałkowskie i Ministerstwo Środowiska przy wsparciu Unii Europejskiej. W latach 2004-2008 jedynym źródłem finansowania POŚ były fundusze krajowe i nieliczne fundusze zagraniczne (głównie ze Skandynawii), natomiast w latach 2008-2013 i w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 do dyspozycji są również środki z UE. Przekłada się to wyraźnie na liczbę montowanych oczyszczalni. Do 2008 r., czyli w okresie 14-15 lat początkowego okresu wdrażania systemów POŚ w Polsce, zamontowano, jak wskazują szacunki, 150-200 tysięcy instalacji do indywidualnej asenizacji.

W tej liczbie jest około 50% oczyszczalni formalnie zewidencjonowanych oraz tyle samo zamontowanych bez wymaganego prawem zgłoszenia. Były to w 80% systemy drenażowe, pozostałe to tzw. oczyszczalnie biologiczne lub oczyszczalnie z napowietrzaniem. W latach 2008-2014, dzięki środkom z UE, w znaczący sposób wzrosła liczba POŚ w Polsce. Tylko w ciągu tych sześciu lat zostało zaprojektowanych i wybudowanych:

  • około 100 tysięcy oczyszczalni z napowietrzaniem, w tym 80 tysięcy w ramach przetargów publicznych oraz 20 tysięcy zakupionych przez klientów indywidualnie;
  • około 100 tysięcy oczyszczalni drenażowych, w tym 40 tysięcy w ramach przetargów publicznych oraz 60 tysięcy zakupionych przez klientów indywidualnie (Castoramy, LM, OBI, inne hurtownie i lokalni producenci).

W latach 2008-2014 każdego roku powstawało w naszym kraju średnio 33 tysiące indywidualnych instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków. Wcześniej było ich już 150-200 tysięcy, a więc obecnie w Polsce na terenach nieskanalizowanych ścieki są oczyszczane przez 300-400 tysięcy takich instalacji. Przetwarzają one ponad 40 mln m3 ścieków.

Potencjał do zagospodarowania

Dane GUS z 2013 r. oraz raport NIK z 2012 r. o wynikach kontroli gospodarki ściekowej gmin na obszarach nie objętych systemem kanalizacji zbiorczej za lata 2009-2011 wskazują, że:

  • około 92% z prawie 200 mln m3 ścieków wytwarzanych przez mieszkańców terenów nieskanalizowanych w Polsce jest usuwanych poza jakąkolwiek kontrolą i prawdopodobnie trafia do gleby czy wód gruntowych bez wymaganego prawem oczyszczenia;
  • około 40 mln m3 ścieków przetwarzają dotychczas powstałe instalacje POŚ, których mamy już w Polsce 300-400 tysięcy;
  • około 1 mln nowych instalacji oczyszczalni należałoby jeszcze wybudować, aby rozwiązać problem asenizacji ścieków w Polsce.

 Perspektywy rynku nowych POŚ

Potrzeby rynku związanego z ochroną środowiska,a w szczególności oczyszczaniem ścieków w Polsce są bardzo duże. Na obszarach wiejskich niemal 70% mieszkańców nie ma odpowiednio rozwiązanego problemu ze ściekami. Oznacza to, że dla ponad 7 mln osób należy zaprojektować, sfinansować i na końcu wybudować około 1 mln nowych instalacji do indywidualnej asenizacji ścieków.

Obowiązek rozwiązania problemu ze ściekami nakłada na Polskę Traktat Akcesyjny, podpisany 16 kwietnia 2003 r. w Atenach, a w nim tzw. dyrektywa ściekowa – 91/271/EWG, nakreślająca indywidualne systemy przejściowe państw członkowskich na jej wdrożenie. Ostateczny termin wdrażania dyrektywy mija 31 grudnia 2015 r.

Proces projektowania i budowy POŚ w Polsce w latach 2014-2020 będzie wspomagany przez fundusze krajowe (NFOŚiGW, WFOŚiGW) oraz unijne. Środki finansowe będą pochodzić głównie z 16 Programów Regionalnych (wojewódzkich) oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z oczekiwaniami, docelowo w Polsce powinno powstać około 1 mln POŚ z przewagą systemów biologicznych (z napowietrzaniem). Realizacja programu budowy oczyszczalni na terenie gmin zakłada po wykonaniu inwestycji osiągnięcie określonego efektu ekologicznego. Inwestycje te wymagają zatem sprawnego systemu monitoringu na każdym etapie przygotowania i realizacji, ale o efektach przesądzi także zapewnienie właściwych warunków eksploatacji. Przydomowe oczyszczalnie potrzebują bowiem profesjonalnego serwisowania przynajmniej raz do roku, najlepiej przez fabryczny serwis producenta. Właśnie o tym warto pamiętać planując inwestycje w gminach oraz przekazując ogromne środki na ich sfinansowanie.

Gospodarka ściekowa a obowiązki gmin

Gospodarka ściekowa na terenie gmin jest ich zadaniem własnym wynikającym z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [1]. Wiąże się to z obowiązkiem prowadzenia przez gminy ewidencji zbiorników na nieczystości (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków. Jednak z różnych przyczyn w większości gmin system ewidencji nie istnieje. Uporządkowanie gospodarki ściekowej wymaga obecnie nie tylko rozszerzenia zapisów powyższej ustawy, ale i konsekwentnej kontroli ich wypełniania. Treść ustawy należałoby uzupełnić o nałożenie na gminy obowiązku wykonywania co roku bilansu ścieków z terenu całej gminy z uwzględnieniem obszarów objętych siecią kanalizacyjną; ścieki i woda powinny się bilansować minus 5-10% wody z przeznaczeniem na cele gospodarcze. Gminy powinny raz w roku przekazywać zbiorcze rozliczenie gospodarki ściekowej do właściwego urzędu marszałkowskiego, a wójtowie, którzy się nie rozliczą, powinni być na wniosek urzędu marszałkowskiego kontrolowani z możliwością nałożenia kary finansowej za zaniedbania.

Temat systemu kontroli przydomowych oczyszczalni ścieków poruszany był w poprzedniej kadencji Sejmu RP. Odpowiadając na interpelację poselską sekretarz stanu Ministerstwa Środowiska omówił istniejące prawodawstwo w odniesieniu do dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. Ministerstwo Środowiska potwierdziło przeniesienie obowiązku kontroli POŚ w zakres kompetencji organów samorządowych Monitoring powinien się odbywać przez sprawdzanie podpisanych umów na odbiór osadów oraz nieczystości ze szczelnych zbiorników.

Gospodarką ściekową w gminach zajmowała się również Najwyższa Izba Kontroli. 18 kwietnia 2012 r. opublikowała raport o wynikach kontroli gospodarki ściekowej gmin na obszarach nie objętych systemem kanalizacji zbiorczej za lata 2009-2011 (I półrocze). Kontrolę przeprowadzono w 28 losowo wybranych gminach województwa kujawsko-pomorskiego. Wnioski obrazują pracę samorządów w czarnych barwach. Jak wynika z raportu w 2011 r. dostępu do kanalizacji nie miało 34,8% mieszkańców Polski. W 2010 r. jedynie w 3,4% nieskanalizowanych nieruchomości były przydomowe oczyszczalnie ścieków.

W wersji optymistycznej do 2013 r. liczba POŚ mogła wzrosnąć o 50%, co dałoby wskaźnik zaledwie 5,1%. Do zbiorczych oczyszczalni ścieków dowożono 8,4% nieczystości z terenów nieskanalizowanych. O pozostałych 91,6% nieczystości gminy nie miały żadnych informacji! Raport NIK potwierdził fikcję w wykonywaniu przez pracowników gmin przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz monitoringu pracy istniejących POŚ.

 sotralentz fabryka  sotralentz fabryka2
Fabryka przydomowych oczyszczalni ścieków firmy Sotralentz w Skierniewicach. Producenci dbający o dobrą markę muszą zapewniać nie tylko najwyższe standardy produkcji oczyszczalni, ale także profesjonalny serwis urządzeń po ich zamontowaniu

 

Monitoring inwestycji i braki w systemie

Zrealizowane i prowadzone inwestycje wskazują, że POŚ są coraz bardziej popularnym sposobem zagospodarowania ścieków na terenach wiejskich. Niestety, nadal nie wypracowano skutecznego systemu monitoringu tych inwestycji, szczególnie w przypadku oczyszczalni niewymagających pozwoleń wodnoprawnych [2]. Niedociągnięcia ujawniają się na różnych etapach inwestycji.

System kontroli na etapie przygotowania inwestycji

Oczyszczalnie bez pozwoleń wodnoprawnych.
Zgodnie z przepisami [2] na wprowadzanie do 5 m3 ścieków bytowych, pochodzących z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego, do ziemi w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego lub do urządzeń wodnych leżących również w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, nie jest potrzebne pozwolenie wodnoprawne. Ponadto na wykonanie POŚ o przepustowości do 7,5 m3 nie jest wymagane pozwolenie na budowę, lecz jedynie zgłoszenie zamiaru wykonania robót właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego [3]. I choć przy ocenie takiego zgłoszenia obowiązują podstawowe przepisy budowlane, w praktyce sprawa jest upraszczana.

Urzędnicy w starostwach powiatowych odpowiedzialni za formalną ocenę zgłoszenia zamiaru robót dokonują jedynie sprawdzenia zgodności załączonego do niego planu zagospodarowania działki z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych oraz ewentualnie studium zagospodarowania przestrzennego gminy. Zawodzi kontrola zgodności zakładanej budowy z ustawą o Wyrobach budowlanych [4]. Nagminnie nie jest sprawdzane usytuowanie odbiornika ścieku oczyszczonego w dopuszczonej prawnie odległości min. 1,5 m od lustra wód gruntowych.

Tymczasem, o ile nie ma konieczności kontrolowania w tym zakresie dokumentacji inwestorów instytucjonalnych (gmin), gdyż wiadomo, że w ramach zamówienia publicznego muszą oni zamawiać dostawy i usługi zgodne z prawem, o tyle jest to konieczne w przypadku inwestorów indywidualnych.

Skala montowanych przez małe firmy instalacyjne POŚ niemających dopuszczenia do zastosowania w budownictwie jest bardzo duża i niestety nie podlega to żadnej weryfikacji. Zasadne byłoby zatem żądanie załączenia do zgłoszenia zamiaru budowy POŚ aprobat technicznych czy deklaracji właściwości użytkowych oczyszczalni.

Oczyszczalnie z pozwoleniem wodnoprawnym.
Na budowę POŚ, która z uwagi na projektowany odbiornik ścieku oczyszczonego wykracza poza zwykłe korzystanie z wód, trzeba uzyskać pozwolenie wodnoprawne [2]. System kontroli pracy takiej oczyszczalni jest narzucony w decyzji pozwolenia wodnoprawnego. W zakres obowiązków właściciela nieruchomości wchodzi obsługa urządzeń zgodnie z dokumentacją techniczno-rozruchową producenta oraz treścią decyzji udzielonego pozwolenia wodnoprawnego. Użytkownik musi w ciągu pierwszego roku eksploatacji oczyszczalni wykonać minimum cztery badania jakości składu ścieku oczyszczonego. Jeśli na podstawie wyników badań parametry ścieku oczyszczonego będą odpowiadały rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji wód oraz warunków, jakim powinny odpowiadać ścieki odprowadzane do wód lub ziemi wraz ze zmianami [5], to w kolejnych latach wykonuje się dwa badania parametrów ścieku oczyszczonego. Kontrola pracy oczyszczalni wymagających pozwolenia wodnoprawnego jest więc na tyle dopracowana ustawowo, że wystarczy skutecznie egzekwować wydaną decyzję przez właściwe starostwo powiatowe, aby dokonać oceny skuteczności pracy urządzeń w określonym czasie.

System kontroli na etapie powykonawczym

Zakończenie budowy POŚ musi być zgłoszone przez inwestorów prywatnych właściwemu organowi jednostki samorządowej. Na terenach wiejskich jest to wójt gminy. Wymóg taki wynika m.in. z przepisów Prawa ochrony środowiska [6] oraz rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia [7]. Powszechna nieznajomość tych przepisów prowadzi jednak do tego, że inwestorzy indywidualni zwykle nie dokonują zgłoszenia rozpoczęcia eksploatacji POŚ do urzędu gminy. Towarzyszące temu zaniedbania w prowadzeniu przez gminy ewidencji zbiorników na nieczystości i przydomowych oczyszczalni skutecznie utrudniają realną ocenę stanu gospodarki ściekowej w gminach.

Sporo zastrzeżeń można też mieć do kontroli inwestycji zrealizowanych w ramach zamówień publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. W ostatnich latach na terenach wiejskich zamontowano w ramach takich działań około 100 tysięcy POŚ. Z uwagi na 5-letni okres trwałości projektów, przez pierwsze 5 lat prawnym właścicielem instalacji pozostaje gmina, a właściciel nieruchomości jest jedynie jej użytkownikiem. Aby zagwarantować zakładany efekt ekologiczny, sposób kontroli pracy tych oczyszczalni oraz ich serwisowania należało zatem ustalić na etapie przygotowania inwestycji. Niestety, o to nie zadbano. Mieszkańcy otrzymujący oczyszczalnie w użytkowanie zostają co prawda (zazwyczaj) przeszkoleni przez wykonawcę robót w zakresie sposobu eksploatacji urządzeń zgodnie z zaleceniami producenta oraz otrzymują książkę eksploatacji POŚ z warunkami gwarancji i opisem obsługi, jednak nagminnie łamią zawarte tam wymagania. Efekt jest taki, że do gruntu często odprowadzane są ścieki, które nie odpowiadają rozporządzeniu Ministra Środowiska.

 sotralentz samochod
 Samochód serwisu fabrycznego Sotralentz. Gminy, które zdecydowały się na zakup i instalację oczyszczalni tej firmy, mogą liczyć na usługi serwisowe producenta, w tym na monitoring oczyszczalni przez Ogólnopolski System Zarządzania Serwisem, który przypomina użytkownikom o terminie i zakresie niezbędnych czynności serwisowych

 Przydomowe oczyszczalnie ścieków są alternatywnym sposobem rozwiązania gospodarki ściekowej na terenach, gdzie budowa zbiorczego systemu zebrania i oczyszczania ścieków jest ekonomicznie nieuzasadniona. W przypadku oczyszczalni zbiorczej prowadzony jest jednak ciągły monitoring parametrów ścieku oczyszczonego, co nie ma miejsca podczas pracy POŚ. Nadzór nad funkcjonowaniem oczyszczalni przydomowych ich właściciele, czyli gminy, w praktyce masowo przerzucają na użytkowników, którzy nie zawsze potrafią sobie z tym poradzić. Jednostki finansujące inwestycje, jak NFOŚiGW, WFOŚiGW oraz urzędy marszałkowskie, kontrolę inwestycji ograniczają do analizy procedury przetargowej. Nie badają zasadności wydatkowanych pieniędzy w stosunku do faktycznie uzyskanego efektu ekologicznego (trwałego w czasie). Tymczasem profesjonalna kontrola inwestycji po 2-3 latach od jej realizacji pokazałaby realia. Wiele urządzeń z różnych przyczyn nie oczyszcza ścieku do wymaganych prawnie parametrów, a nawet wcale. Ryzyko cofnięcia po kilku latach uzyskanej przez gminę dotacji zapewne zmusiłoby potencjalnych inwestorów do przemyślenia przyszłego systemu kontroli oraz zagwarantowania profesjonalnego serwisu wykonującego za użytkownika podstawowe czynności eksploatacyjne.

Obecnie prawie codziennie ogłaszane są nowe zamówienia publiczne na POŚ. Zaniechania osób zarządzających gminą w zakresie kontroli mieszkańców, jak gospodarują ściekami, są zrozumiałe z uwagi na niechęć do karania własnego elektoratu. Jeśli więc nie zmieni się stan prawny, w wyniku kolejnych inwestycji zamontowane zostaną lepsze lub gorsze oczyszczalnie, które kontrolowane będą jedynie przez użytkowników, często ze skutkiem przeczącym idei inwestycji.

Kontrola efektu i serwis. Niezbędne!

Zapowiadane przez Głównego Inspektora Sanitarnego na 2015/2016 r. kontrole funkcjonujących POŚ powinny zwrócić uwagę władz gminnych i użytkowników oczyszczalni na konieczność ich profesjonalnego serwisowania raz do roku oraz wywozu osadu ściekowego. O tym, jak ważna jest to sprawa i że bywa ona problematyczna przekonują choćby doświadczenia naszych zachodnich sąsiadów.

Rynek POŚ w Niemczech. Funkcjonuje tam obecnie blisko 2 mln przydomowych oczyszczalni ścieków, rynek jest więc w tym zakresie znacznie bardziej dojrzały niż w Polsce. Już w 2002 r., aby zagwarantować odpowiednią jakość ścieków odprowadzanych z POŚ, wdrożono wymóg prawny, że każda nowo wprowadzana na rynek oczyszczalnia przydomowa musi mieć dopuszczenie DIBt (Niemiecki Instytut Techniki Budowlanej), w którym dokładnie opisany jest sposób kontroli jej pracy. Kontrola ta dzieli się na podstawową inspekcję przeprowadzaną przez właścicieli/użytkowników oczyszczalni (ew. instalatorów) oraz kontrolę szczegółową wykonywaną przez certyfikowaną firmę serwisową. Poszczególne czynności, wywóz osadu, ewentualne usterki w pracy urządzeń muszą być wpisywane w książkę serwisową, do której wypełniania i przechowywania zobowiązani są użytkownicy bądź administratorzy oczyszczalni. Głównym wymogiem dla właścicieli oczyszczalni jest konieczność ich profesjonalnego serwisowania co 6 miesięcy, co musi być potwierdzone umową serwisową z firmą instalacyjną certyfikowaną przez DVA (Niemiecka Organizacja Wodna, Ściekowa i Odpadowa). Raport DVA Korrespondenz Abwasser sprzed czterech lat (01/2011) nie nakreśla jednak pozytywnego obrazu niemieckiego rynku funkcjonujących POŚ. Podkreśla się w nim, że wymagają one szczególnej dbałości, ponieważ pracują w trudniejszych warunkach niż duże oczyszczalnie. Ilość oraz skład ścieków, które są do nich odprowadzane, ulega relatywnie większym zmianom w czasie, z czym nie wszystkie rodzaje oczyszczalni przydomowych dostatecznie sobie radzą, z zasady nie obsługuje ich wykwalifikowany personel, a ponadto podczas ich montażu częściej popełniane są błędy (np. nieszczelności na zewnątrz lub wewnątrz między komorami). Problemem jest to, że pomimo wymogów prawnych użytkownicy często zaniedbują obowiązek regularnych kontroli pracy oczyszczalni i rzadko informują firmy serwisowe o usterkach, natomiast fachowe serwisowanie odbywa się w zbyt dużych odstępach czasu.

Polskie realia. Gdyby problemy z POŚ w Niemczech porównać z sytuacją w Polsce, trzeba by mówić o zwielokrotnionej skali i potrzebie pilnych działań. Na razie funkcjonuje u nas około 20% z liczby oczyszczalni zainstalowanych w Niemczech, łatwiej więc uzdrawiać sytuację, szczególnie w aspekcie prawnym. Jak alarmują serwisanci, najczęstsze przewinienia polskich użytkowników wynikają ze swoistej „oszczędności” i niewiedzy. A to nagminnie odłącza się zasilanie elektryczne przy korzystaniu z oczyszczalni z napowietrzaniem wyposażonych w dmuchawę lub nie wypełnia zaleceń dotyczących wywozu osadu z oczyszczalni, co może skutkować tzw. cofką do instalacji i problemami z pracą pomp, a to nie stosuje się preparatów z bakteriami, niezbędnych do wspomagania oczyszczania ścieków w technologii osadnika gnilnego z drenażem rozsączającym. Może warto zadbać, by działania te zaczęły być kojarzone z konsekwencjami, także finansowymi.

 Podstawa prawna:

[1] Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2011 r. Nr 152, poz. 897)
[2] Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2014 r., poz. 850)
[3] Prawo budowlane (DzU z dnia 29 listopada 2013 r., poz. 1409 z późn. zm.) aktualizacja przepisów na dzień 26.09.2014 r.
[4] Ustawa o Wyrobach budowlanych z dnia 16 kwietnia 2004 r. (DzU Nr 92, poz. 881 z późn. zm.)
[5] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. (DzU Nr 137, poz. 984) w sprawie klasyfikacji wód oraz warunków, jakim powinny odpowiadać ścieki odprowadzane do wód lub ziemi wraz ze zmianami (DzU 2009, poz. 169 z 2009 r.)
[6] Ustawa Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r., art. 152, ust. l i art. 378, ust. 3 (DzU z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.)
[7] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (DzU Nr 283, poz. 2839)

 Autorzy: Adam Zawadzki, Piotr Bernaciak, Joanna Jankowska
Zdjęcia: Sotralentz


 

pi