Drukuj
Nadrzędna kategoria: Artykuły tematyczne

szkolenia fot 1 500

 Szkolenia techniczne oraz prezentacje produktowe to dobry sposób na dotarcie do wykonawców i projektantów branży budowlanej z ofertą produktową. Celem tych spotkań jest nie tylko to, by edukować w prawidłowym montażu urządzeń i tym samym minimalizować problem reklamacji, ale przede wszystkim – by zyskać przywiązanie uczestników do marki. Jak najlepiej to robić?

 

Marzeniem każdego producenta jest, aby wykonawca – uczestnik szkoleń pozostał nie tylko klientem, ale i propagatorem określonych rozwiązań wśród swoich klientów. Zasadność organizowania szkoleń w tym celu raczej nie budzi zastrzeżeń, bo niemal wszystkie firmy produkcyjne i handlowe w branży budowlanej tak postępują. Ale skoro wszyscy tak robią, to czy na pewno ma to jeszcze sens? Okazuje się, że tak. Co więcej, jak na razie trudno o lepszą formę oddziaływania na wykonawców.

Tym niemniej coś się zmienia w tej materii, czego lekceważyć nie można. W bogatej ofercie różnego rodzaju szkoleń wykonawcy zaczynają coraz dokładniej przebierać i są coraz bardziej wybredni. Czy jest to bezzasadne? Pamiętajmy, że liczący się na rynku wykonawca lub projektant nie ma czasu na korzystanie z wszystkich proponowanych programów szkoleniowych i ofert producentów, a więc musi dokonywać wyboru. Warto więc zrobić możliwie dużo, aby zainteresować go konkretną ofertą. Najważniejsze pytania, jakie powinni wówczas postawić sobie organizatorzy szkoleń, to między innymi:

Fundacja Praktyków Biznesu postanowiła zapytać o to samych potencjalnie zainteresowanych szkoleniami, czyli instalatorów z branży sanitarno--grzewczej, wśród których w październiku 2014 r. przeprowadziliśmy badanie metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) – metodą wywiadów telefonicznych (37 wywiadów).

Wśród respondentów prawie połowa (46%) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi na rzecz innych firm lub osób. 30% zatrudnia od jednego do dwóch pracowników. Po 11% badanych reprezentowało firmy, w których pracuje od trzech do pięciu osób oraz od sześciu do dziesięciu. Powyżej dziesięciu pracowników zatrudnia zaledwie 3% ankietowanych. Podsumowanie na podstawie odpowiedzi respondentów prezentujemy poniżej.

wyk.1
Czy chętnie bierze Pan udział w szkoleniach technicznych lub produktowych? Dlaczego?

 

Czy wykonawcy chętnie uczestniczą w szkoleniach, a jeśli tak, to w jakich?
Z naszych ustaleń wynika, iż 3/4 badanych chętnie przychodzi na szkolenia, ale średnio w roku bywa nie częściej niż na trzech takich spotkaniach. Głównym kryterium wyboru jest lokalizacja szkolenia (43% respondentów) i marka producenta, który organizuje szkolenie (38%), a dopiero w dalszej kolejności temat i termin szkolenia (po 35%).

Największa grupa wykonawców poszukuje na szkoleniach informacji i szczegółowej wiedzy, na temat produktów, z którymi już pracuje (niemal 65%). Wielu interesują także nowości produktowe oraz technologiczne i w tym obszarze chętnie się uczą i poszerzają swoją wiedzę (ok. 35%). Część (27%) badanych bywa na szkoleniach, ponieważ potrzebuje certyfikatu, a tylko 16,2% jako najciekawsze dla siebie wskazało szkolenia dotyczące wykonawstwa i montażu. Istotne jest również to, że dla 38% badanych brak czasu jest najważniejszym czynnikiem ograniczającym ich udział w większej liczbie szkoleń.

Czego oczekują wykonawcy od samego szkolenia i od prowadzącego?
Przede wszystkim rzetelnej wiedzy, ale i umiejętności jej przekazywania. Patrząc więc na rynek szkoleń technicznych i produktowych, to poza specyficznymi parametrami oferowanych urządzeń i proponowanych technologii, które same przyciągają wykonawców, drugim istotnym elementem jest osoba prowadząca szkolenie.

Od prowadzącego bowiem zależy, czy szkolenie będzie interesujące, czy wiedza zostanie odpowiednio przekazana i właściwie przyswojona przez uczestników, a także co ważne – czy zyska on sobie przychylność szkolonej grupy. Prowadzący, który nie ma wystarczającej wiedzy technicznej, nie będzie autorytetem, bo nie jest wiarygodny i przekonywujący. Po przeprowadzeniu szkoleń warto zatem postawić kilka pytań:

wyk.2
Co ceni Pan najbardziej podczas szkoleń produktowych/technicznych?

 

wyk.3
Co się Panu nie podoba podczas szkoleń produktowych/technicznych?

 

Czasem mało kompetentni szkoleniowcy, zamiast profesjonalnie promować markę merytorycznymi argumentami, reklamują urządzenia lub inne produkty, korzystając z pustych haseł. Tego instalator czy projektant z pewną bazą doświadczeń i wiedzy raczej „nie kupi”. 16% badanych zdecydowanie nie odpowiada taka forma prezentacji produktów czy technologii i jest to jeden z głównych zarzutów, jakie stawiają wykonawcy prowadzącym szkolenie, a także dowód na rozminięcie się szkolenia z celem.

I jeszcze kwestia prowadzenia szkoleń przez internet. Niespełna 21% badanych zainteresowanych byłoby szkoleniami technicznymi w takiej formie. Głównym argumentem przemawiającym przeciwko szkoleniu przez internet jest brak możliwości bezpośredniego kontaktu z prowadzącym oraz ograniczenia związane z zadawaniem pytań i udziałem w dyskusji.

wyk.4
Co skłoniłoby Pana do częstszego udziału w szkoleniach?

 

Jak skutecznie szkolić wykonawców z branży budowlanej?

Odpowiedź na to pytanie oczywiście nie jest prosta i jednoznaczna, ale ma swój początek w kilku działaniach:

wyk.5
Jak ocenia Pan szkolenia techniczne w branży w skali od 1 (najgorzej) do 10 (najlepiej)?

 

Autor: Agnieszka Prokopczuk

W  wydaniu Pi 1/2015 zamieszczone są również wypowiedzi przedstawicieli jedenastu branżowych firm na temat planowanych przez nich w 2015 roku szkoleń dla instalatorów, projektantów i handlowców.