Drukuj

6aO projekcie

Pod wspólnym szyldem „Build up Skills” na obszarze Unii Europejskiej realizowanych jest obecnie 30 projektów krajowych. Projekt Polski „BupS Poland” jest realizowany przez krajowe konsorcjum, powołane przez zespół roboczy pod przewodnictwem Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Już w trakcie tworzenia projektu jego ideę poparło w Polsce ponad 30 podmiotów działających w obszarze efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii, budownictwa oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego. Obecnie wspiera go ponad 100 organizacji związanych z obszarami projektu.

W ten sposób zawiązała się Narodowa Platforma w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników sektora budowlanego w obszarze wzrostu efektywności energetycznej i wykorzystania technologii OZE, której członkowie wspierają konsorcjum w pracach nad dokumentami kluczowymi – dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem i praktyką.

Kolejnym etapem działań będzie opracowanie wytycznych dla projektu BupS Poland. Prace te zakończą się wiosną 2013 r. opublikowaniem kolejnego raportu.

 

Konsorcjum projektu

Konsorcjum projektu BupS Poland powstało z inicjatywy grupy roboczej z dwóch ministerstw: Gospodarki (Departament Energetyki) i Infrastruktury (Departament Rynku Budowlanego i Techniki). Koordynatorem przedsięwzięcia jest Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., pozostali partnerzy zostali wybrani z myślą o optymalizacji wielkości konsorcjum przy maksymalizacji doświadczenia i wiedzy specjalistycznej w dziedzinie efektywności energetycznej, OZE w budynkach, jak i szkoleń zawodowych. Organizacje, takie jak PKT SGGIK (Polska Korporacja Techniki Sanitarnej, Grzewczej, Gazowej i Klimatyzacji), SAPE-POLSKA (Ogólnokrajowe Stowarzyszenie „Poszanowanie Energii i Środowiska, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. (koordynator) Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie (WMZDZ) Polska Korporacja Techniki Sanitarnej, Grzewczej, Gazowej i Klimatyzacji (SGGIK)Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO)Ogólnokrajowe Stowarzyszenie “Poszanowanie Energii i Środowiska”), WMZDZ (Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie) oraz EC BREC IEO (Instytut Energetyki Odnawialnej) wnoszą do projektu dodatkowo kompetencje swoich członków stowarzyszonych.

 
Zaawansowanie projektu

W listopadzie 2012 konsorcjum projektu „BupS Poland” przedstawiło raport, będący wynikiem analiz prowadzących do opracowania krajowej strategii podnoszenia kwalifikacji pracowników budowlanych w zakresie technologii zwiększających efektywność energetyczną oraz małych instalacji produkujących energię w oparciu o jej odnawialne źródła.

Celem inicjatywy jest uporządkowanie krajowych systemów kształcenia zawodowego. Propozycje „Build up Skills” koncentrują się w pierwszej kolejności na części systemu, związanej z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników fizycznych pracujących obecnie na budowach tj. rzemieślników, instalatorów, monterów oraz wszelkich innych pracowników wykonujących prace budowlane.

W ramach analiz zrealizowanych na potrzeby raportu wykonano:

 

6b 6c 6d 6f 6e
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.
(koordynator)
Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia
Zawodowego w Olsztynie (WMZDZ)
Polska Korporacja Techniki Sanitarnej, Grzewczej,
Gazowej i Klimatyzacji (SGGIK)
Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO) Ogólnokrajowe Stowarzyszenie
“Poszanowanie Energii i Środowiska”

 

 


W ramach projektu powstanie Krajowa Platforma ds. krajowego systemu podnoszenia kwalifikacji pracowników budowlanych. Organem monitorującym system zrównoważonego szkolenia zawodowego będzie Rada (powołana przy kluczowych Ministerstwach). Rada będzie gwarantem, że proces wdrażania planów działań będzie trwały i kontynuowany także po zakończeniu projektu.

Aktywne uczestnictwo konsorcjum w wymianie doświadczeń pomiędzy zespołami realizującymi analogiczne działania w innych krajach UE będzie ukierunkowane na podjęcie pierwszych kroków do sformułowania protokołu uznawania szkoleń i kwalifikacji pracowników budowlanych przemieszczających się w obrębie różnych krajów UE.

 
Zadania projektowe

W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania.

1. Szczegółowa analiza zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę budowlaną w kontekście realizacji krajowych celów Strategii Europa 2020 (termin zakończenia zadania wrzesień 2012 r.).

2. Strategia działań umożliwiających spełnienie tych celów w formie propozycji krajowego systemu podnoszenia kwalifikacji i certyfikacji pracowników kadry budowlanej (marzec 2013 roku).

3. Powołanie interdyscyplinarnej Platformy ds. krajowego systemu podnoszenia kwalifikacji i certyfikacji pracowników budowlanych z zakresu OZE/EE.

 
Strategia w zakresie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w budownictwie

Strategia „Europa 2020” jest nowym, długookresowym programem rozwoju społeczno-gospodarczego UE, który zastąpił realizowaną od 2000 r. Strategię Lizbońską. Wśród najważniejszych celów znalazły się postanowienia pakietu klimatyczno-energetycznego dla Europy tzw. Pakietu 3x20%. Zakłada on do 2020 r. redukcję emisji gazów cieplarnianych o 20% przy jednoczesnym wzroście efektywności energetycznej o 20% oraz udziale odnawialnych źródeł energii (OZE) w ogólnej produkcji energii na poziomie 20%.

Obecnie dokumentem strategicznym w zakresie rozwoju energetyki państwa polskiego jest uchwalona w 2009 r. „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.”, która jest spójna z polityką unijną oraz wymaganiami dyrektyw Komisji Europejskiej.

Projekt „BupS Poland” ma właśnie za cel wspieranie krajów uczestniczących w projekcie w dążeniu do wypełnienia tych wymogów.

 
Cel – więcej czystej energii

Dyrektywa 2009/28/WE, określając cel udziału OZE w 2020 roku dla Polski, po raz pierwszy wskazała na konieczność wsparcia generacji rozproszonych instalacji prosumenckich zintegrowanych z budynkami. Dodatkowo dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do stworzenia systemu certyfikacji lub równoważnych systemów kwalifikowania dla instalatorów małych systemów OZE, tj. kotłów i pieców na biomasę, systemów fotowoltaicznych i systemów ciepła słonecznego, płytkich systemów geotermalnych oraz pomp ciepła (art. 14 ust. 3 Dyrektywy 2009/28/WE). Elementy te, wraz ze „ścieżką” realizacji celu do 2020 roku, pojawiły się w Krajowym Planie Działań w zakresie OZE.

Zapisy planowanej Ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii, wdrażającej postanowienia powyższej dyrektywy, wprowadzają między innymi odpowiednie wsparcie finansowe na inwestycje w małe systemy OZE, co z kolei buduje popyt wewnętrzny na nowe urządzenia i usługi dla krajowego sektora produkcji urządzeń i firm instalacyjnych. W celu określenia realnego potencjału inwestycji i zatrudnienia przy produkcji oraz montażu (instalacji) urządzeń energetyki odnawialnej w raporcie „BupS Poland” dokonano szacunkowych przeliczeń dotyczących skali nowych inwestycji oraz zatrudnienia w sektorze OZE do 2020 roku. Według nich działania na rzecz zmiany struktury źródeł wytwarzania energii (głównie odchodzenie od paliw kopalnych na rzecz OZE) mogą przyczynić się do powstania ponad 64 tys. nowych, „zielonych”, miejsc pracy do roku 2020. Prognozuje się, że łączna liczba zatrudnionych w sektorze OZE instalatorów w 2020 roku może wynosić ok. 21,7 tys. osób. Aby ten cel zrealizować szacuje się, że zapotrzebowanie na kadrę wykładowców wynosić będzie ok. 1200–1400 osób, różnych specjalności.

 
Cel – zużyć mniej energii

Osiągnięcie krajowych celów wzrostu efektywności energetycznej jest realizowane głównie poprzez Ustawę o efektywności energetycznej wdrażającą Dyrektywę 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych. Kluczową rolę do osiągnięcia tego celu odgrywają mechanizmy wdrażające Dyrektywę w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD oraz RECAST).

Sektor budowlany, będąc największym konsumentem energii i emitentem CO2 w UE, odpowiada za zużycie około 40% energii finalnej. Ogromne oczekiwania odnośnie wkładu tego sektora w realizację celów Strategii Europa 2020 stanowią nie lada wyzwanie zarówno w kwestii dostarczenia usług modernizacji budynków wysoko energochłonnych, jak i budowy obiektów o wysokim standardzie energooszczędności. Tymczasem zagadnienia związane z efektywnością energetyczną są omawiane okazjonalnie i tylko w ograniczonym zakresie.

W Polsce istnieją 24 zawody dla sektora budowlanego, których programy wymagają uzupełnienia o treści związane z efektywnością energetyczną.Z analiz przeprowadzonych w ramach projektu „BupS Poland” wynika, że w latach 2014–2018 należy zapewnić szkolenia obejmujące technologie efektywności energetycznej dla ok. 20 tys. pracowników budowlanych rocznie (łącznie około 100 tys.).W 2011 roku szkoły zawodowe, technika oraz szkoły policealne opuściło 21 413 absolwentów po kierunkach ujętych w grupie „architektura i budownictwo” – zawodach powiązanych z wykonywaniem prac na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Należy przyjąć, że ok. 30% absolwentów kontynuuje naukę, pozostali – ok. 15 tys. osób zasila rokrocznie rynek pracy. Z tej analizy wynika istnienie luki dotyczącej przynajmniej ok. 5000 osób, które powinny uzyskać co roku odpowiednie kwalifikacje w systemie kształcenia pozaszkolnego.

 
Kto i jak będzie szkolił w obszarze efektywności energetycznej?

Rozporządzenie MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych wprowadziło pełną komplementarność kursów zawodowych w stosunku do edukacji zawodowej w szkołach zawodowych i technikach. Zarówno kształcenie szkolne, jak i kursy zawodowe będą opierać się na podstawach programowych danych zawodów, a dzięki ujednoliceniu kwalifikacji będących składowymi danego zawodu, zaistnieje możliwość bardziej elastycznego łączenia różnych form edukacji zawodowej.

Rozporządzenie wprowadziło od 1 września 2012 r. następujące nowe formy:

 

Tak więc na zasadach określonych w rozporządzeniu kwalifikacyjne kursy zawodowe będą mogły prowadzić nie tylko szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, ale także placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcenia i doskonalenia zawodowego. Uprawnione do tego są również podmioty spoza systemu oświaty – instytucje rynku pracy działające na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjnoszkoleniową oraz osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Uzyskane na kursach kwalifikacje są potwierdzone przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną.

Artykuł pochodzi z PI 3/2013. Kup go