envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











Dziś internet w branży grzewczo-instalacyjnej (w skrócie G-I) odgrywa ważną rolę, a jego znaczenie stale rośnie, podobnie jak w wielu innych branżach. Poniższy raport skupia się głównie na aspektach wykorzystania internetu w działaniach marketingowych i sprzedażowych firm branży G-I oraz w procesie decyzyjnym klientów.


Raport "Internet w branży grzewczo-instalacyjnej" publikowany był dwukrotnie: za rok 2012 oraz 2013. Pomysłodawcą wykonania raportu był SPIUG – Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych. Tego rodzaju opracowania nie są spotykane dla branży G-I, częściej badaniu podlegają branże usługowe, finansowe i niektóre techniczne z zakresu motoryzacji czy elektroniki. Tym ciekawsze mogą się więc okazać wnioski płynące z opracowania.

Co chcą wiedzieć klienci?

  Tylko niecałe 9% małych firm ma szansę być odnalezionych w internecie przez klientów szukających lokalnego dostawcy wg zapytań typu: "kotły wrocław", "kolektory kraków" itd. Aż ¾ z nich można bowiem znaleźć dopiero na siódmej lub dalszej stronie wyników wyszukiwania w Google. To między innymi efekt ubogiej zawartości i niekorzystnej budowy ich stron w internecie.

W latach 2008-2013 do najpopularniejszych segmentów branży G-I w internecie należały kotły oraz grzejniki. Zainteresowanie kotłami obniżyło się jednak w widoczny sposób od 2008 roku. Może to wynikać z faktu, że są to obecnie "standardowe" urządzenia i potrzeby informacyjne w tym zakresie są relatywnie niskie. Zainteresowanie kotłami wiązało się przede wszystkim z konkretnymi ich rodzajami (82% zapytań w 2013 r.) Najwięcej zapytań dotyczyło kotłów gazowych, a także na paliwo stałe. W 2013 r. znacznie wzrosło zainteresowanie kotłami elektrycznymi. 

Zainteresowanie grzejnikami jest w zasadzie stałe. Ten produkt ma charakter popularnego i jak wskazuje kolejna statystyka, zapytania w internecie o grzejniki są związane głównie z poszukiwaniem konkretnego już dostawcy/sklepu (45% w 2013 r.). Równie dużo zapytań (46% w 2013 r.) dotyczy poszczególnych rodzajów grzejników i są to zapytania typu: "grzejniki łazienkowe", "grzejniki płytowe", „grzejniki aluminiowe” itp. 

Nowe technologie powinny budzić największe potrzeby informacyjne i tak też wskazuje statystyka. Zainteresowanie informacją o produktach z segmentu OZE jest znacznie wyższe niż ich sprzedaż, co szczególnie widać po fotowoltaice. Śladowa sprzedaż na rynku polskim nie idzie jeszcze w parze z poziomem zainteresowania, które – od praktycznie zerowego w roku 2011 – wzrosło zdecydowanie w latach 2012-2013.

1. Analiza zainteresowania w internecie poszczególnymi rodzajami produktów z branży grzewczej w latach 2008-2013

Ireneusz Jeleń

W czerwcowym numerze PI dodatkowo Przewodnik po rynku - Trendy w komunikacji rynkowej w branży instalacyjnej

W artykule można przeczytać również: Sezonowość zainteresowania, Kotły - jakie są poszukiwane?, Pompy ciepła - jakie są poszukiwane?, Jak budować potencjał strony?, Sposoby wykorzystania internetu w działalności, Działania w internecie a efekty sprzedażowe

 

 


 

pi