Drukuj
Nadrzędna kategoria: Artykuły tematyczne

atlanticgroup Wywiad z Arkadiuszem Myśliwcem, dyrektorem handlowym firmy Atlantic Group

Atlantic Group w Polsce rozpoczęła swą działalność w 1998 r. Jakie były pierwsze kroki na tym rynku?
Pojawiliśmy się w Polsce z kilku powodów. Pierwszy z nich to oferta zakupu marki i aktywów firmy Biawar, która została nam złożona przez ówczesny zarząd. Z różnych przyczyn do transakcji tej jednak nie doszło. Drugi powód to dynamicznie rozwijający się potencjał rynku polskiego w dziedzinie elektrycznych grzejników konwekcyjnych oraz kotłów c.o., których jesteśmy producentami.

Gdzie zlokalizowane są zakłady produkcyjne Atlantica? Czy również fabryki będą w Polsce?
Zdecydowaną większość fabryk posiadamy we Francji. Ekspansja na rynki poza Unijne spowodowała, że zaczęliśmy inwestować poza terytorium Francji. Od kilku lat posiadamy zakłady produkcyjne w Egipcie, Turcji i Ukrainie. Czy pojawimy się również w Polsce, tego nie wiem. Dwa razy było już bardzo blisko, ale do transakcji nie doszło. Nie należy jednak tego wykluczyć. Warto również wspomnieć, że wszędzie gdzie się pojawiamy – przywozimy ze sobą cały park maszynowy oraz nasze technologie. Nowe jest tylko miejsce na mapie oraz język, jakim operują pracownicy fabryki.

W ofercie firmy są zarówno grzejniki, suszarki, ogrzewacze wody, zasobniki c.w.u., jak i pompy ciepła, systemy solarne czy automatyka sterująca. Czy któreś z tych produktów dominują, czy rozwój następuje równomiernie we wszystkich gałęziach?
Dominujące sektory w naszej działalności to produkcja ogrzewaczy wody oraz grzejników elektrycznych. W obu tych sektorach jesteśmy jednym z liderów rynku europejskiego zajmując drugie miejsce w każdym z nich. Produkcja stojących, stalowych kotłów grzewczych w przedziale mocy od 20 kW do 10 000 kW, pozostaje również bardzo ważnym ogniwem w naszym łańcuchu produkcyjnym, plasując nas w pierwszej 10 europejskich producentów.
Od blisko 10 lat bardzo mocno angażujemy się w sektorze odnawialnych źródeł energii. Od 4 lat jesteśmy producentem własnych pomp ciepła typu powietrze-woda. Cały czas jednak rozwijamy prace nad nowymi urządzeniami i nowymi technologiami.

W sierpniu zmienił się design grzejników, czy było to wynikiem współpracy ze znanymi projektantami? Z kim, z jakimi pracowniami wzornictwa firma współpracuje? A może zatrudniacie własnych projektantów?
Zmiana designu naszych grzejników była nieunikniona, ponieważ ostatnia ich modyfikacja miała miejsce blisko 10 lat temu. Miała ona mieć miejsce dwa lata temu, jednak wstrzymaliśmy się z tym pomysłem do momentu otwarcia naszej nowej fabryki na Ukrainie, gdzie urządzenia te są obecnie produkowane. Projekt ten jest naszym własnym dziełem. We Francji mamy liczny zespół własnych projektantów i designerów. Współpracujemy również z kilkoma agencjami kreacji i designu.

Co roku firma przeznacza 4% swojego budżetu na inwestycję w rozwój i badania. Czy posiadacie własne laboratoria lub inne działy przeznaczone do działalności badawczej i czy te 4% budżetu jest wystarczające?
Wspomniane 4% liczone od obrotu rocznego daje kwotę ponad 30 mln Euro. Czy to dużo? Nie mnie to oceniać. Dla mnie to kwota kosmiczna. Oczywiście zawsze można byłoby mieć więcej, by wydać więcej i zrobić więcej. Sztuka polega na tym, by pieniądze wydawać rozsądnie wybierając projekty kluczowe dla rozwoju i działalności firmy. Skoro cały czas się rozwijamy, to chyba znak, że obraliśmy właściwy kierunek.

Jakie nowości zobaczymy na rynku w tym roku? Co będzie w nich nowego w stosunku do poprzedników?
W tym roku będziemy mogli pochwalić się kilkoma nowościami. Pierwsza i najważniejsza z nich dotyczy zmiany designu naszych ogrzewaczy wody. Zmiana nastąpi w drugiej połowie roku i dotyczyć będzie średniej gamy produktowej, czyli pojemności od 30 do 120 litrów. Widziałem już prototypy i uważam, że trafią one w gusta wielu naszych europejskich klientów. Poza tym wprowadzimy zmianę wyglądu naszych pomp ciepła. Zmiana ta dotyczy jedynie jednostki wewnętrznej, gdzie przy okazji wprowadzenia kilku innowacji, chcemy jej nadać nowy design, by się bardziej wyróżnić. W ostatnim czasie powstało sporo nowych produktów, które wizualnie są do siebie bardzo podobne.

Jaka zrealizowana inwestycja była dla Państwa wyzwaniem?
Mogę tu mówić jedynie o Polsce, bo nie mam wiedzy na temat innych krajów. W Polsce naszym największym problemem była praca nad projektem wymiany systemu grzewczego gazowego na elektryczny. Projekt dotyczył kilku łódzkich kamienic, w których ze względu na ich zabytkowy charakter nie było mowy o inwazyjnych pracach remontowych i wymianie istniejącej instalacji elektrycznej. Mały przydział mocy dla lokali spowodował potrzebę opracowania systemu, który byłby w stanie zapewnić funkcjonalność wszystkich urządzeń elektrycznych przy wykorzystaniu przydzielonej mocy.
Z pomocą przyszli nam nasi francuscy inżynierowie, którzy podobne problemy mieli w Paryżu i innych zabytkowych miastach Francji. Zastosowaliśmy tu system zarządzania energią OPTIMA Pack będący połączeniem funkcji programowania z funkcją sterowania dopływem prądu do poszczególnych urządzeń poprzez chwilowe ich odłączanie w razie potrzeby, w celu utrzymania optymalnych parametrów pracy całego systemu.

Urządzenia Atlantic trafiają do ponad 100 krajów świata. Który z nich jest:
◗ największym odbiorcą,
◗ najbardziej egzotycznym,
◗ jak na tle innych państw wygląda Polska?
Bezdyskusyjnie naszym największym odbiorcą pozostaje Francja. Tu historia powstawania i budowania grupy odcisnęła swe piętno. Najbardziej egzotycznym odbiorcą moim zdaniem są Zjednoczone Emiraty Arabskie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że sprzedajemy tam sporo urządzeń do podgrzewania wody oraz ogrzewania pomieszczeń. Są też inne ciekawe miejsca jak Chile czy Australia. Polska nie jest może potentatem w całej grupie. Generujemy jedynie 2% obrotu. Jesteśmy jednak bardzo ciekawym rynkiem, jeśli spojrzeć na naszą ewolucję i potencjał, jaki mamy jeszcze do wykorzystania. Polska jest swego rodzaju kulturowym i ekonomicznym polem doświadczalnym pomiędzy Zachodem i Wschodem.

Firma stawia na ekologię. Poza tym, że jedna piąta zużywanej przez Atlantic energii to energia z OZE (przy okazji proszę powiedzieć z jakich konkretnie źródeł i w jakich proporcjach korzystacie?) na czym polega to dbanie o środowisko naturalne?
Parę lat temu nasza firma podpisała umowę z kilkoma innymi koncernami, by kreować politykę ekologii wszędzie tam, gdzie tylko to będzie możliwe. Sprowadza się to do tego, że po pierwsze staramy się kupować w pierwszej kolejności komponenty pochodzenia ekologicznego do produkcji naszych urządzeń. Mówimy tu o stali oraz innych półproduktach powstałych w wyniku recyclingu. Po wtóre – tam, gdzie tylko jest to możliwe wykorzystujemy do produkcji naszych urządzeń energię z odnawialnych źródeł (elektrownie wodne, wiatrowe, systemy solarne). Inwestujemy w przyzakładowe oczyszczalnie ścieków. Wszystkie odpady fabryczne poddawane są procesom recyclingu i ponownie wykorzystywane w produkcji.

Motto Atlantic Group…
Nasze motto jest następujące: „Transformacja dostępnych energii w dobre samopoczucie”. Innymi słowy chodzi nam o tworzenie wydajnych i ekologicznych rozwiązań zapewniających komfort cieplny, dostępnych dla wszystkich i dopasowanych do indywidualnych potrzeb.

Atlantic Group w liczbach
◗ liczba pracowników – 4200
◗ liczba zakładów produkcyjnych – 15 (9 we Francji)
◗ obroty firmy – 840 mln EURO

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała Beata Stępień-Niedźwiedź