Drukuj
Nadrzędna kategoria: Artykuły tematyczne

Udział firm instalacyjnych w przetargach publicznych to dla wielu z nich wyzwanie, z którym muszą się zmierzyć, chcąc istnieć na rynku. Dzięki kolejnym nowelizacjom przepisy dotyczące zamówień publicznych stają się jednak coraz bardziej klarowne. Spróbujmy przywołać te z nich, które dotyczą szczególnie ważnych zagadnień.


Umowy o podwykonawstwo

11 października 2013 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Nakłada ona obecnie na wykonawcę obowiązek przedkładania zamawiającemu umów o podwykonawstwo, zawieranych przy realizacji zamówień na roboty budowlane. Tym samym ochrona podwykonawców, z którymi zawarł umowę sam wykonawca, jak i dalszych podwykonawców, zostanie w istotny sposób rozszerzona w stosunku do norm Kodeksu cywilnego. Zostaną nią objęci nie tylko podwykonawcy świadczący roboty przy inwestycjach budowlanych, ale także podwykonawcy świadczący dostawy i usługi – z wyjątkiem umów o podwykonawstwo na dostawy i usługi o wartości mniejszej niż 0,5% wartości umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz tych umów na dostawy i usługi, które zostały wskazane przez zamawiającego jako niepodlegające obowiązkowi przedłożenia. Wyłączenia te jednak nie będą dotyczyły umów o wartości większej niż 50 000 zł.

Przyjęte w uchwalonej ustawie przepisy umożliwiają zamawiającemu określenie w SIWZ (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia) wymagań, które powinna spełniać umowa o podwykonawstwo robót budowlanych. Ustawa wskazuje, iż termin zapłaty nie może być dłuższy niż 30 dni. Spełnienie oczekiwań zamawiającego dotyczących wymagań stanowi podstawę akceptacji umowy o podwykonawstwo, co umożliwia uruchomienie mechanizmu bezpośredniej zapłaty. Powinno to zapewnić lepszy wpływ na jakość podwykonawstwa w zamówieniach publicznych.

Jednocześnie, wskutek zastrzeżenia przez zamawiającego do osobistej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia, o tego rodzaju zamówienie będą mogły się ubiegać przedsiębiorstwa mające odpowiedni własny potencjał.

Warunkiem zapewnienia płatności należnego wynagrodzenia podwykonawcy jest utrzymywanie płynności finansowej samego wykonawcy w trakcie realizacji robót budowlanych.

Wprowadzony został również mechanizm stymulujący wykonawcę do wywiązywania się z zobowiązań względem podwykonawcy. Brak dowodów zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom spowoduje wstrzymanie wynagrodzenia należnego wykonawcy lub kolejnej zaliczki. Zaakceptowanym podwykonawcom i dalszym podwykonawcom przysługiwać będzie prawo do zwrócenia się do zamawiającego o dokonanie bezpośredniej zapłaty należnego wynagrodzenia, gdy wykonawca od takiego obowiązku będzie się uchylał. Kwota stanowiąca sumę bezpośredniej zapłaty będzie potrącana z wynagrodzenia wykonawcy, a brak zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom będzie stanowiło przesłankę nałożenia kary umownej na wykonawcę.

Jeżeli wykonawca zgłosi uzasadniony sprzeciw, wskazując na niezasadność zapłaty, zamawiający oddaje kwotę do depozytu sądowego. Kwota jest zabezpieczona, co powoduje ograniczenie ryzyka zapłaty podwójnego wynagrodzenia wykonawcy i podwykonawcy. Gorącym zwolennikiem tego rozwiązania jest Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa.

 

Przemysław Gogojewicz

O zamówienia publiczne od 30 tys. euro, unieważnieniach zamówień publicznych i o tym, jak liczyć wartość zamówienia można przeczytać w PI 11/2013. KUP GO