envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











Przemysław Gogojewicz

Powszechnie przyjmuje się , że sporządzanie umów z wykonawcami i podwykonawcami kooperującymi, bądź firmami instalacyjnymi, nie jest zagadnieniem łatwym. Trudność prawa przejawia się w spójnym połączeniu jego wszystkich elementów. I tak również jest w przypadku wszelkiego rodzaju umów.

Umowa, inaczej kontrakt pochodzi z łaciny contractus i oznacza – w prawie cywilnym, zgodne porozumienie dwóch lub więcej stron, ustalające ich wzajemne prawa lub obowiązki. Według bardziej szczegółowej definicji umowa to stan faktyczny, polegający na złożeniu dwóch lub więcej zgodnych oświadczeń woli, tak zwany konsens, zmierzających do powstania, uchylenia lub zmiany uprawnień i obowiązków podmiotów składających te oświadczenia woli.

 

Umowy są zawsze co najmniej dwustronnymi czynnościami prawnymi. W polskim prawie cywilnym reguluje je podgałąź prawa cywilnego zwana prawem zobowiązań, której zasadniczy zrąb znajduje się w księdze trzeciej kodeksu cywilnego. Księga zawiera zarówno przepisy regulujące kwestie wspólne dla wszystkich umów – związane z ich zawarciem, ważnością, wykonywaniem itp. – jak i przepisy regulujące konkretne typy umów, najczęściej spotykane w obrocie prawnym. Oprócz umów regulowanych przez prawo zobowiązań, jest również kilka typów umów regulowanych przez inne podgałęzie prawa cywilnego – prawo rzeczowe (np. umowa o zniesienie współwłasności, umowa o ustanowienie wieczystego użytkowania).

 

Sprzedaż usługi instalacyjnej z rabatem (przeceną, premią)

 

Sprzedaż premiowana, w zakresie zobowiązania wydania określonej nieodpłatnej premii przez firmę instalacyjną, bądź na rzecz takiej firmy, może mieć charakter czynności pod tytułem darmowym, co oznacza, że podstawowej umowie sprzedaży towarzyszy umowa darowizny. W zależności od okoliczności możliwe jest również uznanie, że cena za rzecz, bądź usługę stanowiącą premię, faktycznie wliczona jest w cenę przedmiotu umowy sprzedaży. Tak może być w przypadku, kiedy firma instalacyjna zobowiąże się do położenia określonej długości instalacji, np. może umówić się , że położenie wytworzonych przez siebie 30 metrów sieci instalacyjnej będzie kosztować X, natomiast, po każdych 30 metrach nastąpią 2 metry gratisowego położenia sieci. Powyższa zależność może być przedmiotem umowy, w której strony, powinny tę kwestię wyraźnie uregulować. Co do charakteru prawnego umowy sprzedaży premiowanej, to budzi ona kontrowersje w piśmiennictwie. Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim, albo niektórym nabywcom towarów lub usług, nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży.

 

 

Natomiast pojęcie przeceny, dotyczy obniżki ceny towaru lub usługi, który wcześniej był oferowany po wyższej cenie. Przecena może być skutkiem chęci szybszego pozbycia się przez firmę instalacyjną towaru, który nie sprzedawał się dobrze po wyższej cenie, w celu uwolnienia miejsca w sklepie i magazynie na nowe towary lub z powodu stwierdzenia wad fabrycznych oferowanych produktów. Jednym z chwytów marketingu, który jest dozwolony prawnie, chociaż etycznie wątpliwy, jest najpierw oferowanie produktu po celowo zawyżonej cenie, a następnie przeprowadzenie operacji rzekomej przeceny.

 

Warto zaznaczyć, że z punktu widzenia prawa podatkowego, rabaty udzielane przed wystawieniem faktury, które zostały uwzględnione w cenie, nie zmniejszają wielkości obrotu, lecz określają tę wielkość; kwota należna z tytułu sprzedaży jest odpowiednio zmniejszona. Znaczenie mają rabaty udzielone po powstaniu obowiązku podatkowego (a ściślej po wystawieniu faktury). Rabat może być udzielony w każdym terminie, wydaje się jednak, że nie powinien on wywoływać skutków podatkowych, jeśli zostałby udzielony po przedawnieniu się zobowiązania podatkowego za okres, w którym była dokonana (pierwotna) sprzedaż. Jeżeli rabaty są udokumentowane przez firmę instalacyjną (fakturą, umową, pisemnym porozumieniem), prawnie dopuszczalne i obowiązkowe, to skutkują zmniejszeniem obrotu o odpowiednie kwoty.

 

Czytaj więcej w PI 4/2013

 

 


 

pi