envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











46W 2013 roku nastąpi w prawie wiele zmian dotyczących branży instalacyjnej. Resort gospodarki przygotował tzw. trójpak energetyczny, czyli projekt ustawy wprowadzającej rozbudowane zmiany w przepisach w ustawie o OZE, prawie gazowym i prawie energetycznym. „Trójpak” został już skierowany na ścieżkę legislacyjną. W tym opracowaniu skupimy się na zmianach w prawie, które już zostały uchwalone, a czas ich wejścia w życie przypada na 2013 rok.


Tańszy gaz

Nowa taryfa, która wejdzie w życie od 1 stycznia 2013 roku oznacza dla odbiorców gazu z grup od W-1 do W-4 spadek płatności o ok. 10%. Dla pozostałych grup odbiorców spadek płatności kompleksowych będzie kształtował się na poziomie od 2 do 4%.Spadek średnich miesięcznych płatności dla odbiorców grupy W-1, którzy zużywają paliwo gazowe do przygotowania posiłków oznacza obniżenie miesięcznych płatności średnio o 2,61 zł netto. Odbiorcy z grup taryfowych W-2, pobierający gaz dla celów przygotowania posiłków i podgrzania wody, zapłacą miesięcznie mniej średnio o 10,43 zł netto. Natomiast odbiorcy, którzy ogrzewają mieszkania gazem (W-3) zapłacą mniej średnio o 39,27 zł netto.

Powodem zmiany taryfy jest pomyślne zakończenie negocjacji w sprawie zmiany formuły cenowej w kontrakcie przedsiębiorstwa z Gazprom Export, w efekcie których PGNiG uzyskało obniżenie bieżących cen zakupowych gazu oraz otrzyma częściowy zwrot kwot już zapłaconych (na skutek działania zasady retroakcji) za okres od 1 kwietnia 2011 r. do 30 września 2012 r.

Na gruncie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (p.e.), Prezes URE rozpoznaje dwie kategorie spraw indywidualnych rozstrzyganych w formie decyzji administracyjnej. Do pierwszej kategorii należą sprawy związane z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, przesyłania i obrotu energią elektryczną, paliwami oraz ciepłem. Prezes URE jest właściwy w sprawie koncesji na podejmowanie tego rodzaju działalności, jak również w zakresie zmiany warunków koncesji lub jej cofnięcia. Postępowanie dotyczące udzielania koncesji zostało uregulowane przepisami od art. 32 do art. 43 p.e. Prezes URE jest właściwy również w sprawie zatwierdzania taryf dla paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła (art. 47 p.e.) w sprawie zatwierdzenia instrukcji ruchu i eksploatacji sieci w zakresie wskazanym w art. 9g pkt 7 i 9 p.e. oraz w sprawie nałożenia na przedsiębiorstwo energetyczne kary pieniężnej w przypadkach określonych w art. 56 ust. 1 p.e. Do zakresu kompetencji Prezesa należą również sprawy dotyczące wydawania świadectw pochodzenia (przy czym w tym zakresie stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego o wydawaniu zaświadczeń) oraz umarzania tych świadectw – w drodze decyzji. Do drugiej kategorii spraw rozpoznawanych przez Prezesa URE należą sprawy wymienione w art. 8 ust. 1 p.e.

Stosownie do treści powołanego przepisu, Prezes URE rozstrzyga na wniosek strony w sprawach spornych dotyczących odmowy zawarcia umowy:

  • przyłączenie do sieci,
  • sprzedaży,
  • świadczenie usługi przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii,
  • świadczenie usługi magazynowania paliw gazowych,
  • świadczenie skraplania gazu ziemnego.

Zmiany w energetyce

Z dniem 31 grudnia 2012 roku, a praktycznie już od 1 stycznia 2013 roku wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii.

Rozporządzenie określa:

1) rodzaje odnawialnych źródeł energii,

2) parametry techniczne i technologiczne wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła generowanych w odnawialnych źródłach energii,

3) wymagania dotyczące pomiarów, rejestracji i sposobu obliczania ilości energii elektrycznej lub ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii za pomocą instalacji wykorzystujących w procesie wytwarzania energii nośniki energii oraz inne paliwa,

4) miejsce dokonywania pomiarów ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii na potrzeby realizacji obowiązku potwierdzania danych,

5) wielkość i sposób obliczania udziału energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii, wynikającej z obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia w sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym, w okresie kolejnych 10 lat,

6) sposób uwzględniania w kalkulacji cen energii elektrycznej i ciepła ustalanych w taryfach przedsiębiorstw energetycznych,

a) kosztów uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia,

b) poniesionej opłaty zastępczej,

c) kosztów zakupu energii elektrycznej lub ciepła, do których zakupu przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane

47

Ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2011 Nr 152, poz. 897)

Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który:

przekazuje nierzetelne sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł do 5000 zł;

przekazuje po terminie sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia.

Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który nie działa na podstawie umowy, i nie świadczy takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, podlega karze pieniężnej, obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:

1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami;

2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

Karę pieniężną, oblicza się, jako iloczyn stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne, określonej w przepisach ustawy Prawo ochrony środowiska.

Gminna jednostka organizacyjna, która:

1) przekazuje nierzetelne sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł do 5000 zł;

2) przekazuje po terminie sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia.

Gminna jednostka organizacyjna odbierająca odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, która nie wykonuje obowiązku sprawozdawczości podlega karze pieniężnej, obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:

1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami;

2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

Gmina, która przekazuje po terminie sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia.

Gmina, która nie wykonuje obowiązku:

1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami;

2) ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania podlega karze pieniężnej.

Gmina, która nie wykonuje obowiązku, przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 000 do 50 000 zł. Ustawa o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2010 Nr 28, poz. 145)Zgodnie z nowelą ustawy zakazuje się składowania odpadów:

1) występujących w postaci ciekłej, w tym odpadów zawierających wodę w ilości powyżej 95% masy całkowitej, z wyłączeniem szlamów;

2) o właściwościach wybuchowych, żrących, utleniających, wysoce łatwopalnych lub łatwopalnych;

3) zakaźnych medycznych i zakaźnych weterynaryjnych;

4) powstających w wyniku prac naukowo-badawczych, rozwojowych lub działalności dydaktycznej, które nie są zidentyfikowane lub są nowe i których oddziaływanie na środowisko jest nieznane;

5) opon i ich części, z wyłączeniem opon rowerowych i opon o średnicy zewnętrznej większej niż 1400 mm;

6) w śródlądowych wodach powierzchniowych i podziemnych;

7) w polskich obszarach morskich;

7a) palnych selektywnie zebranych;

7b) ulegających biodegradacji selektywnie zebranych.

48

Podstawa prawna:

1. Ustawa prawo energetyczne (DzU z 2012, poz. 1059)

2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (DzU z 2012, poz. 1229)

3. Decyzja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr DPK-4320-2(13)/2010/2012/LK z dnia 14 grudnia 2012 r.

Źródło: www.ure.gov.pl, www.mg.gov.pl

...pełna wersja artykułu w PI 1/13


 

pi