envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











Czadowe domy13 listopada firma Honeywell zaprosiła dziennikarzy prasy branżowej na spotkanie w związku z prowadzoną przez siebie kampanią edukacyjną Czadowe Domy, poświęconą ograniczeniu ryzyka zatrucia tlenkiem węgla. A że w Polsce mamy w tym zakresie alarmujące statystyki – tylko w zeszłym roku poszkodowanych było ponad 2 tys. osób, a śmierć poniosło blisko 100 – kampania została objęta patronatem merytorycznym Komendanta Głównego PSP, gen. bryg. Wiesława Leśniakiewicza.

 

Brak świadomości zagrożeń i przeglądów

 Kampanię poprzedziło badanie wykonane na zlecenie Honeywell we wrześniu 2014 r. przez ARC Rynek i Opinia**, które pokazało bardzo słabą świadomość zagrożeń wśród Polaków. Aż 75% respondentów nie zdaje sobie sprawy, że zatrucie tlenkiem węgla może się zdarzyć w ich domu. Tymczasem może do niego dojść w 78% polskich gospodarstw domowych – wszystkich, w których są urządzenia, takie jak: kuchenka, grzejnik, bojler, kocioł c.o., zasilane gazem ziemnym, węglem, drewnem, gazem w butlach czy olejem opałowym.

Najniższa znajomość ryzyka zatrucia tlenkiem węgla jest wśród mieszkańców wsi – 28%, choć aż 95% z nich deklaruje posiadanie urządzeń zasilanych gazem lub innym paliwem. Tylko 43% respondentów wiedziało, że podgrzewacze wody czy kuchenki mogą być źródłem trującego i niebezpiecznego gazu, jeśli są niesprawne lub wentylacja jest niewystarczająca. Niestety, zaledwie 57% badanych robi regularne przeglądy techniczne instalacji wentylacyjnych i urządzeń grzewczych!

Fałszywe przekonania

Szczególnie niepokojący jest także fakt, że aż 22% Polaków, głównie kobiet, uważa, że jest w stanie rozpoznać wyciek tlenku węgla po zapachu. Tymczasem jest to gaz bezwonny, nie bez powodu zwany „cichym zabójcą”, szczególnie niebezpieczny dla osób śpiących, które nie są w stanie zareagować na pierwsze symptomy zaczadzenia: ból głowy, zawroty, nudności, zaburzenie widzenia, przyspieszenie tętna i oddechu. W zależności od czasu oraz stopnia zatrucia, może to prowadzić do uszkodzenia mózgu i serca, a nawet śmierci.

Znajomość symptomów zatrucia oraz prawidłowego postępowania w przypadku pierwszych objawów wśród Polaków jest stosunkowo wysoka, przy czym poziom wiedzy jest zdecydowanie wyższy u osób po 41. roku życia niż u młodych, chociaż ponad 90% osób w wieku od 21 do 30 lat użytkuje urządzenia mogące być źródłem zatruć.

Profilaktyka ze wzmocnieniem

Kampania Czadowe Domy ma uświadomić zagrożenia i pokazać, jak w prosty sposób zapobiec tragedii. Przekonać o konieczności regularnej kontroli i konserwacji systemu grzewczego i eksploatowanych urządzeń, sprawdzaniu kominów i otworów wentylacyjnych oraz o konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń w pobliżu wszystkich stwarzających ryzyko urządzeń – dobrej jakości detektorów tlenku węgla.

Firma Honeywell zaprezentowała podczas spotkania z dziennikarzami trzy modele takich detektorów ze swojej oferty: XC70, XC100 oraz XC100D. Urządzenia produkowane są w Europie i spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa UE: EN50291-1: 2010, EN50291-2: 2010 i EN5029-2: 2013. Są przystosowane do wykrywania tlenku węgla w domach, przyczepach kempingowych czy łodziach. Model XC100D może być częścią większego systemu, np. z czujnikami pożarowymi.

Wszystkie trzy detektory są bardzo proste w obsłudze, mają widoczny sygnał alarmu i głośnik. Można je łatwo zamontować na ścianie, suficie lub umieścić np. na półce, gdyż nie wymagają dodatkowego okablowania. Charakteryzują się wyjątkową szczelnością (IP44), nie są wrażliwe na zmiany wilgotności, dzięki czemu można je stosować w łazience.

Przydatną funkcją w przypadku, gdy w domu przebywają dzieci lub kobiety w ciąży, jest sygnalizacja minimalnego stężenia CO – już przy poziomie 25% niebezpiecznego stężenia. Urządzenia mają też 7-dniową pamięć alarmów, więc jeśli stany alarmowe wystąpiły podczas nieobecności w domu, poinformują o tym migającą lampką. W zależności od modelu na detektory udzielane jest 7 lub 10 lat gwarancji.

Kampanię Czadowe Domy skierowano do użytkowników i inwestorów, szczególnie do młodych osób, ale także – do instalatorów, którzy mogą tu odegrać istotną rolę doradców klienta. Jej częścią jest sesja zdjęciowa autorstwa Lidii Popiel, która pokazuje, że problem zaczadzenia dotyczy nas wszystkich i może się zdarzyć nawet w nowoczesnych i modnych domach.

* Badanie przeprowadzone techniką CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety internetowe) na panelu ARC Rynek i Opinia w dniach 01-05.09.2014. Łącznie 1030 wywiadów. Próba odzwierciedla strukturę populacji Polski pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania. Margines błędu +/-2.75%.

Opracowanie: redakcja PI

Fot. Honeywell


 

pi