envelope redakcja@polskiinstalator.com.pl home ul. Wąski Jar 9
02-786 Warszawa

Advertisement











site-415697 640Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych wreszcie je odblokuje. W ostatnich miesiącach odnotowano wyraźny spadek ich liczby. W maju ogłoszono trzy razy mniej przetargów powyżej progu unijnego niż w kwietniu. Ich liczba z miesiąca na miesiąc spadła z 2428 do 834. Powodem jest zbyt późne wdrożenie nowych dyrektyw zamówieniowych (2014/24/UE i 2014/25/UE). Termin ich implementacji minął 18 kwietnia 2016 r.

Co nowego w Prawie zamówień publicznych?

Zamówienia in-house. Nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadza m.in. obowiązek zatrudniania na etat, gdy spełnione są kryteria kodeksowe i możliwość zlecania spółkom-córkom zadań bez przetargów (tzw. in-house). Ustawa przewiduje, że podmiot zamawiający będzie mógł powierzyć określone zadania swojej spółce- córce, gdy jej działalność w ponad 90% koncentruje się na powierzanych zadaniach. Przepis ten, za którym opowiadały się samorządy, chcące z wolnej ręki zlecać wywóz śmieci swoim spółkom komunalnym, wzbudza kontrowersje wśród przedstawicieli pracodawców i związków zawodowych. Ich zdaniem ogranicza to wolną konkurencję, sprzyja kumoterstwu, a także nie sprzyja poprawie warunków pracy, gdyż spółki-córki nie mają żadnych zobowiązań, jeśli chodzi o zatrudnianie na etat.

Łatwiej dla małych i średnich firm. Przewidzianych jest także szereg zmian, które mają pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom w dostępie do zamówień, m.in. dzięki uproszczeniu i uelastycznieniu procedur oraz ułatwieniom w udzielaniu zamówień w częściach.

Mniej formalności. Zmniejszono liczbę obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia: np. ograniczono podstawowe obowiązki wykonawców do składania oświadczenia o spełnianiu warunków w formie ustandaryzowanego tzw. jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (potwierdzającego spełnianie kryterium warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia wykonawcy, kryteriów selekcji także w odniesieniudo podmiotów trzecich i podwykonawców) czy wprowadzono zasadę, że dokumentów można żądać wyłącznie od wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza.

Stop najniższej cenie. Kolejna zmiana to ograniczenie możliwości korzystania z kryterium najniższej ceny. Zamawiający będą mogli stosować kryterium ceny jako jedyne lub o wadze przekraczającej 60%, jeżeli przedmiot zamówieniama ustalone standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich jego istotnych cech. Przy wyborze oferty trzeba będzie brać pod uwagę także kryteria jakościowe, społeczne, środowiskowe i innowacyjne oraz uwzględniać relację jakości do ceny lub kosztu. Ponadto dopuszczalne będzie stosowanie kryteriów podmiotowych, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na poziom wykonania zamówienia oraz wykorzystanie jako kryterium tzw. efektywności kosztowej (rachunek kosztów cyklu życia).

Klauzule społeczne. W ustawie przewidziano także wprowadzenie klauzul społecznych i zastrzeganie przez zamawiającego zamówień dla zakładów pracy chronionej i wykonawców, których celem działania jest integracja społeczna oraz promowanie zakładów pracy chronionej oraz wykonawców zatrudniających niepełnosprawnych i „defaworyzowanych” na rynku pracy, czyli np. osoby po 50. roku życia. Wprowadzany jest też nowy tryb udzielania zamówień – partnerstwo innowacyjne – w celu promowania innowacyjności. Ma to umożliwić zamawianie nieistniejących jeszcze technologii i łączenie w ramach jednej procedury różnych etapów prac badawczo- rozwojowych, a nawet wdrożeń.

Zwiększenie pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej zmiany umowy. Celem zmian jest zwiększenie elastyczności i możliwości szybkiego dostosowywania się do zmieniających się okoliczności faktycznych i prawnych związanych z realizacją zamówień publicznych.

Elektronizacja procesu udzielania zamówień publicznych. Ma być powszechna od kwietnia 2018 r. Polega ona na wprowadzeniu obowiązkowej komunikacji elektronicznej między wykonawcą a zamawiającym. Wymóg ten ma dotyczyć najważniejszych dokumentów w postępowaniu. Ustawodawca przewidział jednak sytuacje, kiedy zamawiający będzie mógł odstąpić od wymogu użycia elektronicznych środków komunikacji przy składaniu ofert.


 

pi